Experiment met snoepje helpt in strijd tegen porno
Onlangs beluisterde ik een oud radiofragment van de NPR (National Public Radio), waar Celeste Kidd, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van California in Berkeley, het welbekende marshmallowexperiment –over uitgestelde beloning– aanhaalde. Het gesprek herinnerde me aan de manier waarop de Bijbel over de strijd tegen de zonde spreekt. Ik realiseerde me dat Kidd op een waarheid was gestuit die mannen en vrouwen kan helpen in hun strijd tegen porno.
In de strijd tegen de zonde zijn we het sterkst als we zien hoe het Gods goedheid inruilt voor iets wat veel minder bevredigend is.
Het marshmallowexperiment is een psychologisch experiment uit de vorige eeuw waarbij uitgestelde beloning bij kinderen werd gemeten. Een groep kinderen weerstond de verleiding de marshmallow te verorberen, terwijl de andere groep dat niet kon. De conclusie was dat de eerste groep meer succes zou hebben in het leven, terwijl de anderen juist moeite zouden hebben later succesvol te zijn.
Vertrouwen
In het radiospotje praat Kidd over haar hypothese dat kinderen redelijke beslissingen kunnen nemen als ze erop kunnen vertrouwen dat hun omgeving stabiel is. Met deze vooronderstelling veranderde ze het marshmallowexperiment op belangrijke punten. Haar onderzoekers vertelden twee groepen kinderen dat ze knutselspullen zouden krijgen zodra de onderzoekers weer terugkwamen, als de kinderen zouden wachten met het eten van het snoepje, een marshmallow. Na een tijdje kwamen de onderzoekers terug en mochten de kinderen de marshmallow opeten, maar slechts een van de groepen kreeg ook daadwerkelijk de knutselspullen. Groep B kreeg niets.
„Als we alleen maar bezig zijn met wat we niet zouden moeten doen, verliezen we Gods goedheid uit het oog”
Tijdens de volgende ronde werden beide groepen kinderen opnieuw voor een marshmallow gezet, met de boodschap dat de onderzoekers een tweede snoepje gingen halen. Als ze netjes wachtten, kregen ze beide snoepjes. Zoals was te verwachten, vertrouwde groep B de onderzoekers niet meer.
De conclusie van Kidd was dat kinderen in staat zijn om in de context van een vertrouwensrelatie directe bevrediging uit te stellen voor een toekomstige beloning.
Niet willekeurig
In de strijd tegen de zonde is dat niet heel anders. Evenals met satans leugen in het paradijs en vergelijkbaar met Kidds variant van het marshmallowexperiment, is twijfel de wortel van elke verleiding. Twijfel aan Gods goedheid. De verleiding dat overtreding een voldoening kan geven waar God niet in kan voorzien.
We zijn allemaal geschapen met een verlangen om seksueel te genieten. Het is onderdeel van Gods goede schepping om ons geborgenheid, tevredenheid en voortplanting binnen het huwelijk te geven. Maar daarop vertrouwen terwijl de wereld je voortdurend marshmallows voorzet en doet geloven dat de knutselspullen nooit zullen komen, is heel moeilijk.
„In de strijd tegen de zonde zijn we het sterkst als we zien hoe die Gods goedheid inruilt voor iets wat veel minder bevredigend is”
Niet eerder in de geschiedenis van de mensheid is pornografisch materiaal zo voortdurend beschikbaar geweest. Ondanks de ernstige fysiologische gevolgen raken steeds meer mensen verslaafd aan porno.
Maar God is te vertrouwen. Al Zijn ethische geboden –inclusief het gebod de hoererij (”porneia”) te vermijden– worden gegeven in de context van een liefdevolle vertrouwensrelatie. God stelt geen willekeurige of onnodige eisen.
Winst voor verlies
God is te vertrouwen omdat Hij van ons houdt en het goede met ons voorheeft. Ik ben ervan overtuigd dat veel christenen de strijd tegen porno verliezen omdat ze zich richten op de marshmallow in plaats van op de beloofde glorie die ons te wachten staat. We letten te veel op het voorbijgaande seksuele genot dat we dreigen mis te lopen als we de verleiding weerstaan dan dat we ons richten op wat we ontvangen door onze gehoorzaamheid. Maar als we alleen maar bezig zijn met wat we niet zouden moeten doen, verliezen we Gods goedheid uit het oog.
Gelukkig spreekt de Bijbel niet over de strijd tegen de zonde in termen van verlies. De manier om de oorlog tegen porno –of welke zonde dan ook– te winnen is om ons te richten op winst.
De auteur van Hebreeën schrijft dat Mozes ervoor koos „liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben; achtende de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te zijn dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons” (Hebreeën 11:25-26). Mozes had geleerd te vertrouwen dat de ware en levende God goed was. Zo kon hij de vluchtige pleziertjes van Egypte achter zich laten en het tijdelijk lijden omarmen omwille van de eeuwige beloning bij God.
Nieuwe kracht
Vechten tegen porno gaat niet alleen over toekomstige winst. Het volbrachte werk van Jezus Christus aan het kruis stelt ons in staat om voor winst in het heden tegen de zonde te strijden.
Een deel van Christus’ werk was om de macht van de zonde te breken –ja, ook de lokroep van porno–, zodat we zondige lusten kunnen weerstaan (Kolossenzen 2:15). Zijn volharding in het aangezicht van het lijden stelt Hem in staat medelijden te hebben met onze zwakheden (Hebreeën 4:15). Jezus weet wat de strijd tegen de zonde kost. En daarom wil Hij graag barmhartigheid en genade geven aan hen die Zijn troon naderen (vers 16). Zij die met Christus verenigd zijn, ontvangen in zichzelf dezelfde Geest die Jezus in zijn aardse bediening ondersteunde. Als we in de kracht van de Geest wandelen, beginnen we de goedheid van Gods geboden te zien en te verlangen naar dingen die Hem vreugde brengen.
Het kruis van Christus doodt ons oude ik met zijn verlangens en geeft ons nieuw leven met nieuwe verlangens en genoegens. Hoewel we nog tegen de oude verlangens strijden, mogen we dit doen vanuit een positie van Christus’ overwinning in ons. Daardoor zien we des te meer Gods barmhartigheid en vriendelijkheid.
Het onderzoek van Kidd ziet deze diepe waarheid door een mistig raam. We zijn het sterkst in onze strijd tegen porno als we het zien voor wat het is: een onbevredigende, trieste en eenzame marshmallow. We overwinnen in de strijd om puurheid als we onze ogen gericht houden op de persoon van Christus en de beloften waarvan we weten dat Hij ze zal vervullen.
Keer op keer herinnert de Bijbel ons eraan dat God goed is, zodat we niet dezelfde fouten hoeven te maken als onze eerste ouders. En omdat God goed is, kunnen we besluiten het eeuwige niet te verruilen voor het tijdelijke, Gods goede schepping voor een verwrongen gebruik ervan, noch winst voor verlies.
De auteur is voorganger in de Redeemer Church in Huntsville, Alabama. Een uitgebreidere versie van dit artikel verscheen eerder op thegospelcoalition.org.