Serie werken van barmhartigheid in Martinikerk compleet
Kunstenaar Egbert Modderman heeft zijn serie ”Werken van barmhartigheid” voor de Groninger Martinikerk voltooid. Vrijdag onhulde commissaris van de Koning René Paas het achtste schilderij, dat ”Zorg voor de Schepping” verbeeldt.

Modderman (1989) kreeg in 2017 van Stichting Martinikerk Groningen de opdracht om de zeven werken van barmhartigheid voor de kooromgang van de kerk te schilderen. Zes van deze liefdewerken zijn gebaseerd op Mattheüs 25: hongerigen voeden, dorstigen laven, naakten kleden, vreemdelingen herbergen, zieken verzorgen en gevangenen bezoeken. Het zevende liefdewerk, doden begraven, is aan het begin van de dertiende eeuw toegevoegd door paus Innocentius III, die het ontleende aan het apocriefe boek Tobit.
Modderman was echter genoodzaakt om een achtste werk te maken. De kooromgang bood weliswaar ruimte aan zeven schilderijen, maar de kunstenaar had in 2015 al een van de werken van barmhartigheid voor de kerk gemaakt: het kleden van de naakten. Het ging om een eigentijds portret van Sint Maarten, de heilige Martinus van Tours (316-397), naar wie de kerk is vernoemd. Modderman schilderde een bedelaar met wie Martinus de helft van zijn rode mantel deelt.

Dit kunstwerk was echter specifiek bedoeld voor de stilteplek in de kerk, schuin onder het orgel, waar mensen zich even kunnen terugtrekken om te bidden of te mediteren. Bovendien zou het vanwege zijn afwijkende formaat toch niet passen in de reeks schilderijen die voor het koor werden gemaakt. En dus moest er een achtste werk komen om de reeks op die plek te voltooien. Dat bleek mogelijk omdat paus Franciscus in 2016 de zorg voor de schepping als achtste werk van barmhartigheid had aangemerkt.
Om de werken van barmhartigheid te verbeelden ging Modderman op zoek naar Bijbelverhalen die deze thema’s concreet maken. Voor ”het verzorgen van de zieken” kwam hij bijvoorbeeld uit bij de geschiedenis van de vrienden die een verlamde man bij Jezus brachten en hem door het dak voor Zijn voeten neerlieten. Voor ”het begraven van de doden” koos hij de begrafenis van de jongeling uit Naïn. Voor het laatste schilderij, over de zorg voor de schepping, koos Modderman de geschiedenis van Jona en de wonderboom als uitgangspunt.
Door een eigentijdse invulling te geven aan de thema’s brengt de kunstenaar de inhoud van de werken van barmhartigheid dicht bij de kerkbezoeker van nu. De hoofdpersonen op de schilderijen kijken hem aan met de onuitgesproken vraag: Wat zou jij doen?

De werken van Modderman hebben een vaste plek gekregen in de kooromgang van de kerk. Het is voor het eerst sinds de Reformatie en de beeldenstorm –toen de Martinikerk protestants werd– dat er weer permanent beeldende kunst in de kerk aanwezig is.
Vanaf dinsdag 11 juni is de complete serie te zien in de kerk.
martinikerk.nl