Toezichthouder kritisch over kwaliteit postbezorging
Nederlanders zijn de afgelopen jaren meer gaan betalen voor het sturen van post, maar de kwaliteit van de bezorging is achteruitgegaan. Dit meldde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag in haar jaarlijkse Post- en pakketmonitor.
De toezichthouder zegt veel klachten te krijgen over post en pakketten die te laat of onzorgvuldig worden bezorgd. Volgens de wet moet 95 procent van de brievenbuspost binnen 24 uur worden bezorgd. Bezorgbedrijven haalden vorig jaar slechts 89 procent, aldus de ACM.
„Dat staat op gespannen voet met de prijsverhogingen”, zegt bestuurslid Manon Leijten. In 2019 werd nog 94 procent van de post op tijd bezorgd.
Postzegelprijs
De postzegelprijs steeg bijvoorbeeld in 2023 naar 1,01 euro, in 2019 was dit nog 87 eurocent. De stijging is volgens de toezichthouder groter dan de inflatie. PostNL heeft de prijs begin dit jaar verder verhoogd naar 1,09 euro en naar 1,14 euro vanaf 1 juli. Ook is het in veel gevallen duurder geworden om een pakket te versturen.
Volgens de ACM zijn consumenten en kleine bedrijven het meeste geld kwijt. Zij betalen gemiddeld 5,49 euro per pakket. Particulieren en ondernemers hebben vorig jaar bijna 2 procent meer pakketten verstuurd dan in 2022, meldt de ACM. Het aantal poststukken daalde met 8,8 procent en die kwamen vooral van zakelijke verzenders.
Brievenbuspakjes
Opvallend noemt ACM de aanhoudende groei bij brievenbuspakjes – pakketjes die door de brievenbus kunnen en tegelijk met de gewone post worden bezorgd. In 2019 werden er daarvan 29 miljoen verstuurd, vorig jaar 65 miljoen.
PostNL en DHL, dat sinds vorig jaar ook post bezorgt in Nederland, hebben nog niet inhoudelijk gereageerd.