OpinieCommentaar

Postwet moet heel snel veranderd worden

De noodkreten van PostNL volgen elkaar steeds sneller op. In februari werd bij de presentatie van de jaarcijfers al een stevig pleidooi gevoerd om de postwet zo snel mogelijk aan te passen. Het steeds weer verhogen van de prijs van een postzegel is namelijk geen toekomstbestendige strategie voor het bedrijf. Consumenten zullen dus genoegen moeten nemen met het minder vaak bezorgen van post.

Hoofdredactie
7 May 2024 17:26
Een meisje pakt de post van de mat. beeld RD
Een meisje pakt de post van de mat. beeld RD

PostNL leed een verlies van 8 miljoen euro over de eerste drie maanden van dit lopende jaar.  Een jaar geleden boekte het bedrijf over dezelfde periode nog 4 miljoen euro winst. Het is een teken dat het niet goed gaat met het bedrijf. De belangrijkste oorzaak is niet moeilijk te achterhalen. Er wordt door particulieren simpelweg steeds minder post verstuurd. Er wordt steeds meer gebruikgemaakt van mail en WhatsApp en dat gaat ten koste van de klassieke brief of kaart.

Dat er minder post te bezorgen is, is overigens niet de enige reden voor de rode cijfers die het bedrijf nu schrijft. Zo zijn de kosten voor het bedrijf flink gestegen en blijft het uiterst moeilijk om nieuw personeel te krijgen.

Om de verliezen te compenseren, heeft het bedrijf maar weer gekozen voor een oude, beproefde methode, namelijk het verhogen van de prijs van de postzegel. In januari gebeurde dat ook al en inmiddels kost een postzegel per 1 juli 1,14 euro, terwijl dat op 31 december vorig jaar nog 1,01 euro was.

„Postbezorging is geen onderwerp waarvoor de kiezers warmlopen, maar toch moet een nieuwe regering snel besluiten nemen”

PostNL maakt duidelijk dat ze niet blij is met de verhoging, maar dat ze niet anders kan zolang het aantal verplichte postbezorgingsdagen niet bij wet verlaagd wordt. Het bedrijf is nu namelijk verplicht om de post vijf dagen per week te bezorgen. De leiding van het postbedrijf maakt duidelijk dat de frequentie omlaag moet naar één keer per twee dagen en later zelfs naar één keer per drie dagen.

De post was, zeker vóór het digitale tijdperk, een van de belangrijkste communicatiemiddelen. Dat is de laatste jaren drastisch veranderd. De meeste mensen krijgen nog post van instellingen en de overheid, maar verder speelt de post eigenlijk geen rol meer in het leven. Daarbij is het steeds maar weer verhogen van de prijs van de postzegel de zekerste manier om het bedrijf op iets langere termijn helemaal irrelevant te maken. Hogere prijzen zorgen er immers voor dat mensen nog minder post versturen en nog sneller kiezen voor digitale varianten.

Een verandering van de postwet is door de Tweede Kamer controversieel verklaard en mag dus pas ter hand genomen worden door een nieuw kabinet. Postbezorging is niet direct een onderwerp waarvoor de kiezers warmlopen. Toch is het absoluut noodzakelijk dat een nieuwe regering een herziening van de postwet tot prioriteit maakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer