Pultrum Rijssen: van ophalen klompenhout naar allround transport
Van pallet tot prefabwoning: Pultrum Rijssen vervoert al meer dan zestig jaar goederen in binnen- en buitenland. Het familiebedrijf zet sterk in op duurzaamheid. „Wij kunnen niet aangeven wanneer we emissieloos verplaatsen, maar doen ons best om tot de koplopers te behoren.”
In 1963 begint een oom van de vader van de huidige algemeen directeur, Ate Pultrum (46), in Enter met het vervoer van hout voor de klompenindustrie. Zijn nazaten nemen later het roer over. Nu is Ate met zijn neef Jille Pultrum eigenaar van het bedrijf.
In de beginjaren wordt met een oude legerwagen hout uit de bossen gehaald. In de jaren tachtig van de vorige eeuw verhuist Pultrum, dat zich gestaag ontpopt tot een allround transportbedrijf, naar Rijssen. De hoofdvestiging bevindt zich daar sinds 2017 op industrieterrein De Mors.
Bouwmaterialen, staal- en betonproducten vormen nog steeds de hoofdmoot van de vervoerde goederen, geeft Pultrum aan. „We brengen alles wat nodig is naar de bouwplek. Van fundering tot dak en van cement tot kozijnen.”
Overname
Circa 80 procent van de klanten is gevestigd in de Benelux, Duitsland en Noord-Frankrijk. De rest bevindt zich wereldwijd en wordt verzorgd door Pultrum International. „Met zo nodig aansluitend transport over zee of door de lucht.”
In Kampen bevindt zich een nevenvestiging en ook in Duitsland is er eigen steunpunt.
In 2021 neemt Pultrum transportbedrijf Westdijk in Alphen aan den Rijn over. Westdijk is gespecialiseerd in internationaal exceptioneel en zwaar transport. De overname was niet gepland. „Die kwam op ons pad. We wilden graag een locatie in het westen.”
Dat past bij het voornemen om te verduurzamen. De middelgrote transportonderneming is daar al in 2010 mee begonnen.
Pultrum: „In 2012 werden wij daarvoor beloond met de zogenaamde Lean and Green Award, die wordt toegekend aan bedrijven die koploper zijn in het aantoonbaar terugdringen van hun CO2-uitstoot. Inmiddels zijn we bezig met de zogeheten derde ster.”
Elektrische truck
Bij Pultrum werken ruim 300 mensen, inclusief de vestigingen van Westdijk in binnen- en buitenland. Het aantal eigen vrachtwagens bedraagt circa 180. Daarnaast wordt er door het bedrijf, dat in principe op zondag niet rijdt, veelvuldig met collegatransporteurs samengewerkt. Groei en andere overnames worden niet uitgesloten. „ Maar we willen wel de kleinschaligheid van een warm familiebedrijf behouden. Groei is geen doel op zich”, zegt de directeur.
„Groei is nodig om aan wensen van grote klanten te kunnen voldoen” - Ate Pultrum, algemeen directeur
Aandachtsgebieden als het gaat om duurzaamheid vormen onder meer de beladingsgraad, efficiency bij het plannen van de ritten, samenwerking met collegabedrijven, aandacht voor zuinig rijden in de opleidingen en de aanschaf van zuinig materieel.
„We hebben wagens die op LNG rijden, hybride combinaties, elektrische meeneemheftrucks en inmiddels is ook de eerste elektrische vrachtwagen gearriveerd. Volgend jaar volgen er meer. De verwachting is dat ook waterstof een belangrijke plek gaat innemen. We moeten echter wel nuchter blijven: het gros van de trucks rijdt nu nog steeds op diesel. Langere afstanden zijn op elektriciteit nog niet mogelijk. Veel is afhankelijk van de uitbreiding van het aantal laadpalen en de ontwikkeling van nieuwe systemen. Ik denk dat het wel een jaar of tien tot vijftien duurt voordat we grote stappen kunnen maken.”
Volgens directeur Pultrum is aandacht voor duurzaamheid niet alleen belangrijk bij het verwerven van opdrachten van grote bedrijven. „We doen het ook vanuit onze visie dat we als rentmeester verantwoordelijk zijn voor de schepping.”