Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) krijgt een boete van 1,1 miljoen euro van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om misleiding bij de verkoop van contracten via de telefoon. Medewerkers die namens HEM belden om nieuwe klanten te werven, waren volgens de toezichthouder onduidelijk over de voorwaarden en tarieven van de contracten. Daardoor „hadden klanten vaak pas later door dat zij onder valse voorwendselen waren overgezet naar een duur contract van HEM”, meldt de ACM.
De telefonische verkopers die werkten voor door HEM ingehuurde bedrijven, vertelden volgens de ACM niet dat zij voor de energieleverancier werkten. In plaats daarvan zouden ze hebben gezegd te bellen over het huidige energiecontract of spraken ze van „prijsbescherming”, stelt de marktwaakhond. Ook zouden ze erg dwingend zijn geweest, wat neerkomt op een verboden agressieve handelspraktijk. Als klanten weg wilden bij HEM, eiste de energieleverancier vaak hoge opzegvergoedingen.
Bij de ACM kwamen veel klachten binnen over HEM, een relatief kleine speler op de energiemarkt. Eerder waarschuwde de toezichthouder mensen al voor de hoge tarieven van dat bedrijf.
HEM voerde als verweer aan dat niet het energiebedrijf zelf, maar tussenpersonen de misleidende verkoopgesprekken voerden, staat in het door de ACM gepubliceerde boetebesluit. Ook voerde de energieleverancier aan dat het bedrijf maatregelen voorbereidt om zich beter aan de regels te houden en dat er willekeur zou zijn bij het uitdelen van de boete.
Volgens de ACM was HEM wel degelijk zelf verantwoordelijk voor de misleiding via de telefoon. Ook waren de voorbereidingen voor een betere naleving van de regels geen verzachtende omstandigheid. HEM heeft nog niet gereageerd op een verzoek om een reactie.
De ACM zette HEM in december ook onder verscherpt toezicht omdat klanten te lang moesten wachten op geld dat ze nog tegoed hadden van het energiebedrijf. Daartegen tekende HEM bezwaar aan.