Het convent dat de Christelijke Gereformeerde Kerken op 20 april zullen houden, wordt ingedeeld in drie thematische blokken: een over de kerk, een over de Bijbel en een over de toekomst.
Dat schrijven de organisatoren van het convent in een brief die maandag is verstuurd aan alle kerkenraden van de CGK. Op het convent in Veenendaal, waarvoor van alle cgk’s twee vertegenwoordigers zijn uitgenodigd, zal in het eerste blok worden doorgesproken over het wezen van de kerk en de betekenis van een kerkverband. „Wat is eigenlijk een kerkverband, wat is het fundament, hoe kan het presbyteriaal-synodale stelsel vandaag de dag op gezonde wijze functioneren en wat als we daar anders over denken?”
In het tweede blok zal het gaan over het gezag van de Bijbel. „Veel van de huidige spanningen zijn te herleiden tot zorg over de omgang met de Schrift en het Schriftgezag. Het is goed om dit eerlijk onder ogen te zien en hierover door te spreken. Hierbij zal ook aan de orde komen hoe we kunnen onderscheiden waar het op aankomt.”
De CGK zijn niet van ons, maar de kerken zijn van Christus
In het derde blok richt het convent de blik naar voren. „Hoe moet het verder? Wat betekenen de spanningen en de eventueel te zetten stappen voor de lokale gemeenten”, schrijven de organisatoren in hun brief, waarin zij aanvullende informatie geven „ter verheldering en verdere inkleuring” van het convent.
Boodschap
Op het convent zal er „door de dag heen” voor sommige afgevaardigden ook gelegenheid zijn voor een „korte bijdrage”. Wie daarvoor in aanmerking wil komen moet zijn bijdrage, die maximaal 300 woorden mag bevatten en die antwoord moet geven op de vraag: „Welke boodschap wilt u graag aan het convent meegeven?”, vooraf mailen aan convent@cgk.nl. „Als commissie zullen we zo nodig een selectie maken, om te voorkomen dat meerdere keren hetzelfde wordt gezegd.”
Op het convent gaat het niet om een stemming „over hoe wíj met de CGK verder willen gaan”, schrijven de organisatoren als zij het eerder door hen gebruikte woord ”draagkrachtmeting” toelichten. „De CGK zijn niet van ons, maar de kerken zijn van Christus. Op het convent gaat het om een peiling van hoe we samen onderscheiden wat er van ons gevraagd wordt en wat wijsheid is. Hoe vinden we eenheid in waarheid en waarheid in eenheid?”
De peilingen die op het convent zullen worden gedaan, sorteren niet voor op besluiten van de later dit jaar te houden generale synode, staat in de brief. „De peilingen zijn allereerst bedoeld om op een convent met een dergelijke omvang (naar verwachting enkele honderden aanwezigen) iedere afgevaardigde toch een stem te kunnen geven. Niet een stem in democratische zin, maar een stem die iets kan verwoorden van de bezinning die in de kerkenraden heeft plaatsgevonden.”
In een eerdere brief aan alle CGK-kerkenraden schetsten de organisatoren vier mogelijke toekomstscenario’s of denkrichtingen voor het kerkverband. „Onze eerste indruk is”, schrijven zij nu, „dat kerkenraden van mening zijn dat we geroepen zijn om elkaar binnen het presbyteriaal-synodaal stelsel vast te blijven houden, conform denkrichting A.” Tegelijk is gebleken dat niet elke kerkenraad zich bij deze denkrichting hetzelfde voorstelt. Daarom zal „het gesprek op het convent dus vooral moeten gaan over hoe we denkrichting A samen moeten opvatten”.
De organisatoren hebben de achterliggende weken verder vastgesteld dat ook denkrichting D, te weten het ontvlechten van het kerkverband, door kerkenraden verschillend is geïnterpreteerd. „Sommigen hebben “ontvlechten” als een definitief uiteengaan opgevat. Anderen als het toewerken naar een kerkverband waarbinnen twee of zelfs drie federaties naast elkaar bestaan, zoals er ook binnen de PKN bijvoorbeeld een Gereformeerde Bond bestaat naast een Evangelisch Werkverband. Dit zijn wat ons betreft zaken die op het convent verder besproken kunnen worden.”
De brief van maandag wijdt ook enkele alinea’s aan de oorzaken van de spanningen in de CGK. Die hebben te maken met een tijdgeest die zich kenmerkt door enerzijds „individualisering” en „gezagsloosheid” en anderzijds „wellicht mede als reactie op deze tendens, ook een behoefte aan vastigheid (…) en bescherming van het eigene”.