De fysieke boekwinkel heeft toekomst. Daarover zijn Sanne Muijser, directeur van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb), en boekhandelaar Jo van Dorp het eens. „We voeren geen achterhoedegevecht”, zegt de laatste met overtuiging.
Muijser ziet na corona dat de verkoopcijfers van boekhandels aantrekken en de bezoekersaantallen toenemen. „We kruipen weer langzaam naar de cijfers van voor de coronatijd toe.” Dat is volgens hem des te opvallender omdat het over de hele linie niet goed gaat met fysieke winkels (zie kader ”Fysieke boekwinkel nog altijd favoriet”).
Ook Van Dorp ziet een „serieuze groei” van de omzet in het afgelopen jaar en de eerste maanden van dit jaar. Hij spreekt namens de Christelijke boekencentrale (CBC) waar hij sinds vorig jaar directielid is. CBC levert aan 150 christelijke boekhandels. Verder is Van Dorp al 27 jaar verantwoordelijk voor drie Ichthus boekhandels in Alphen aan den Rijn, Zoetermeer en Den Haag.
Praatje
Muijser denkt dat de fysieke boekwinkel in trek blijft doordat deze een bredere functie heeft dan alleen het verkopen van boeken. „Het zijn prettige plekken waar mensen graag komen. Een boekhandel straalt rust uit. Vaak is er ook ruimte voor een praatje of een bakje koffie.”
Klanten willen een boek graag in handen hebben, voordat ze het aanschaffen, zegt de directeur. „Dat bekijken en besnuffelen kan op een website nooit zo goed als in een fysieke winkel. Hoe hard onlinewinkels ook aan klantbeleving werken,” meent Muijser.
Liefde
De sleutel tot het succes van de fysieke boekwinkel is volgens Van Dorp de boekhandelaar zelf. „Dat is niet iemand die boeken verkoopt, maar een kennismakelaar. Hij wil de klant iets verkopen waar hij blij van wordt of waardoor hij rijker in het leven staat.” Muijser: „Een goede boekhandelaar heeft liefde voor zijn vak en brengt dat over aan de klant. Dat beleef je niet op een website.”
Van Dorp ziet in de christelijke boekhandels minder interesse voor romans. Engelstalige boeken zijn juist meer in trek. Ook de Bijbel met uitleg en de HSV-Studiebijbel gaan vaak over de toonbank. Het e-book is volgens Van Dorp niet zo succesvol als verwacht. „De verkoopaantallen sluiten niet aan bij de hooggespannen verwachtingen.”
Jongeren
Zowel Muijser als Van Dorp zien bij de jongere generatie, onder de dertig jaar, een hernieuwde waardering voor het fysieke boek. „Het genre young adults doet het ontzettend goed”, ziet Muijser. De directeur van de brancheorganisatie ziet ook een positief effect van BookTok, de boekengemeenschap op TikTok. „Daar worden veel jongeren door infuencers gewezen op boeken. Die exemplaren willen ze vervolgens zelf in de kast hebben.”
Muijser is blij dat jongeren het fysieke boek weer weten te vinden. „Lezen is niet alleen belangrijk voor hun brein, maar het prikkelt ook de verbeelding en de fantasie. In een boek kun je verdwalen; je kunt er door worden opgeslokt.”
Van Dorp wijst erop dat de boekhandel al ruim 400 jaar bestaat. „Hij zal niet zomaar verdwijnen. Twintig jaar geleden werd tegen me gezegd dat mijn winkels er over een jaar niet meer zouden zijn. Dat hoor ik nu niet meer.” Muijser: „Het lokale en warme karakter van de boekhandel zal altijd aantrekkelijk blijven.”