DSM-Firmenich gaat zijn tak voor ingrediënten en vitamines voor diervoeding Animal Nutrition & Health (ANH) afsplitsen. Het speciaalchemiebedrijf zegt zich te willen concentreren op de activiteiten die grondstoffen voor verzorgingsproducten en voedingssupplementen maken.
DSM-Firmenich kampt al langer met zwakke prestaties bij ANH als gevolg van lage prijzen voor dierlijke vitamines. Met de afsplitsing wil het bedrijf zijn blootstelling aan de prijsschommelingen van vitamines verminderen. ANH telt wereldwijd ongeveer 6000 werknemers en was vorig jaar goed voor een omzet van meer dan 3 miljard euro.
De afsplitsing moet volgend jaar plaatsvinden, aldus het bedrijf dat is ontstaan door de fusie van het Nederlandse DSM en het Zwitserse Firmenich. Daarbij worden alle opties bekeken. DSM-Firmenich is ook nog bezig met een reorganisatie van ANH om kosten te besparen en de winstgevendheid van het onderdeel te verbeteren.
In een toelichting stelt topman Dimitri de Vreeze dat ANH een „fantastisch bedrijf is met een sterk netwerk”, maar dat het beter is om het onderdeel apart te zetten van de groep. De topman verklaarde dat het nog te vroeg is om te speculeren over hoe de afsplitsing eruit gaat zien, zoals bijvoorbeeld een beursgang of een verkoop aan een concurrent.
DSM-Firmenich wil daarna doorgaan als een „consumenteningrediëntenbedrijf”, gericht op producten voor mensen. Zo levert het bedrijf ook geurstoffen voor de cosmetica- en parfumsector.
De omzet van de onderneming, op zogeheten pro forma basis, bedroeg over het hele jaar 12,3 miljard euro. Dat is 7 procent minder dan een jaar eerder. Daarop boekte het bedrijf een aangepaste winst voor belastingen, rentes en afschrijvingen van bijna 1,8 miljard euro, een daling van 22 procent vergeleken met 2022.