Orthodox christen is geen gevaarlijk fundamentalist
Reformatorische christenen die trouw willen blijven aan Bijbel en belijdenis zijn gewaarschuwd. Als zij beweren dat de Bijbel een letterlijk-historische weergave biedt van bijvoorbeeld de scheppingsgeschiedenis dreigen ze in fundamentalistisch vaarwater te komen. Dat zegt althans godsdienstfilosoof Rik Peels in zijn nieuwste publicatie ”De extremist en de wetenschapper”. Hij vindt het zorgelijk als mensen in reformatorische kringen zich afsluiten voor de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Zo’n waarschuwing geeft te denken.
Historisch gezien is er niets mis mee om fundamentalist genoemd te worden. Een eeuw geleden werd de term in Amerika gebruikt voor mensen die vast wilden houden aan de onfeilbaarheid van de Bijbel en die dat in een reeks publicaties, ”The Fundamentals” genoemd, duidelijk maakten. Vandaag de dag is het echter gevaarlijk als iemand fundamentalist wordt genoemd. Hij kan dan zomaar op één hoop gegooid worden met moslimextremisten. En dat geeft verwarring, in ieder geval bij degenen die weinig kaas hebben gegeten van de nuances op godsdienstig gebied.
Peels vindt het zorgelijk als reformatorische christenen hun identiteit zoeken in het verwerpen van de evolutietheorie, de lhbti-emancipatie, of de woke-ideologie. Bij het christen-zijn gaat het er volgens hem om „Christus na te volgen, vrijheid te vinden in Zijn verlossingswerk en het goede te doen”.
Die zaken die Peels noemt zijn inderdaad heel wezenlijk voor het christelijk geloofsleven. Wie Christus niet dient en volgt, mist de bron en het kompas die voor het christen-zijn bepalend zijn. Daarover geen misverstand.
Het leven uit dit geloof heeft echter meer consequenties. Een daarvan is dat men zich bewust is van zijn beperkingen. Dat betekent dat niet ons denken of onze wetenschap voorop staat, maar het Woord van God. Dat biedt het kader waarbinnen wetenschap beoefend kan worden. Voor degenen die dat loslaten, is wetenschap autonoom. Voor christenen die naar de regel van de Bijbel willen leven, is wetenschap echter niet het eind van alle tegenspraak.
Zonder daarmee alle denkbare vragen te kunnen beantwoorden geeft dat ook de ontspanning om te kunnen geloven dat Genesis 1 tot en met 3 inderdaad een beschrijving is van historische gebeurtenissen. Daarom zegt de Heidelbergse Catechismus: „Een waar geloof is niet alleen (maar dus: ook!) een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft”.
Dat kinderlijk geloof, ook in de scheppingsgeschiedenis, zweemt op geen enkele wijze naar gevaarlijk fundamentalisme. Datzelfde kan gezegd worden van het afwijzen van de lhbti-emancipatie en de woke-ideologie. Het gaat om zaken die in de Bijbel duidelijk worden afgewezen. Gehoorzaamheid aan die Bijbelse stellingname hoort bij het kinderlijk volgen van hetgeen God in Zijn Woord zegt.