Zendingsorganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF) is bezig om geleidelijk haar kleine vliegtuigen op het zendingsveld te vervangen door grotere toestellen.
Dat schrijft de organisatie in de decembereditie van Luchtpost, het orgaan van MAF-Zendingsvliegers.
Het aantal kleinere MAF-toestellen –van het type Cessna 206– is al sinds 2013 afgenomen van 52 naar 24. Momenteel zijn 43 van de 120 MAF-toestellen van het grotere type, de Cessna 208 Caravan, meldt de organisatie die vluchten verzorgt in moeilijk toegankelijk gebieden zoals Zuid-Soedan en Papoea-Nieuw-Guinea.
Laadvermogen
De C208 is net als de C206 een eenmotorig vliegtuig, maar heeft een krachtigere turbinemotor. Deze kan tot dertien passagiers of 1500 kilo lading meenemen. De C206 vervoert tot vijf passagiers of 400 kilo lading.
Vergeleken met de C206 heeft de C208 voor dezelfde kosten twee keer zoveel laadvermogen per gevlogen kilometer, berekende MAF. De C208 vliegt namelijk op brandstof die goedkoper en bovendien minder milieubelastend is. Ook kan de C208 gemakkelijk worden omgebouwd: stoelen kunnen plaatsmaken voor een stretcher (bed).
Sleutelen
Een nadeel van de C208 is dat de piloot minder zelf aan zijn toestel kan sleutelen. Er is gespecialiseerde apparatuur nodig voor onderhoud of reparaties. Ook hebben grotere toestellen een langere start- en landingsbaan nodig.
MAF ondersteunt zendings-
organisaties in afgelegen gebieden met vliegtuigen en communicatiemiddelen. De internationale organisatie heeft 120 vliegtuigen. Volgens de organisatie stijgt er elke vijf minuten ergens ter wereld een MAF-vliegtuig op. Het kantoor van MAF Nederland staat in Teuge.