IBM trekt zicht als adverteerder terug van socialmediaplatform X na berichten dat reclames van het technologiebedrijf verschenen onder berichten die nazi-ideeën propageerden. „IBM tolereert haatberichten of discriminatie op geen enkele manier en heeft direct alle advertenties op X opgeschort”, laat het bedrijf weten.
De ingreep volgt op een publicatie van de onderzoeksgroep Media Matters, die zichzelf als progressief omschrijft. De organisatie maakte screenshots van advertenties voor grote Amerikaanse merken zoals Apple, Oracle en IBM die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van Adolf Hitler of het Derde Rijk werden opgehemeld.
Elon Musk, die Twitter vorig jaar kocht voor 44 miljard dollar en omdoopte tot X, heeft het toezicht op mogelijk verboden of haatdragende berichten op het platform sterk afgebouwd. Na de aankoop van het bedrijf ontsloeg hij het merendeel van de medewerkers, onder wie veel moderators.
Veel bedrijven stopten vervolgens met adverteren op Twitter. De advertentie-inkomsten daalden daardoor met ongeveer 50 procent, zei Musk eerder dit jaar. De dit jaar aangestelde topvrouw Linda Yaccarino probeert adverteerders weer terug te lokken naar X.