Kerk & religielaurenskerk
Stichting Laurenskerk Rotterdam wil voortaan „meer heldere afspraken maken” met huurders

Stichting Laurenskerk Rotterdam wil voortaan „meer heldere afspraken maken” met huurders. Dat zegt directeur Elles van Vegchel naar aanleiding van het hardcore-evenement van het Rotterdam Terror Corps (RTC) zaterdag.

Het hardcore-evenement in de Laurenskerk. beeld OPEN Rotterdam
Het hardcore-evenement in de Laurenskerk. beeld OPEN Rotterdam

Uit beelden op YouTube blijkt dat er een Jezusfiguur op het orgelbalkon danste en dat er erotische uitingen waren. RTC-artiest Ricky Peroti verwees in zijn optreden naar Jezus’ wonder in Kana, waarbij Hij water in wijn veranderde. „Er is geen feest zoals een alcoholisch feest”, sprak Peroti, zelf lid en ex-voorganger van een pinkstergemeente.

Van Vegchel „begrijpt” dat christenen het concert „ongepast” vonden. Echter, „de stichting exploiteert de Laurenskerk als een cultureel monument voor de hele stad”, aldus de directrice dinsdag tegenover het Reformatorisch Dagblad.

Van tevoren had Van Vegchel tegen het RTC gezegd dat erotische danseressen niet gewenst waren, stelt ze. „Je kunt er je vraagtekens bij zetten of dat gelukt is.” Ook tegen de Jezusfiguur had Van Vegchel vooraf bezwaar gemaakt. „Voortaan gaan we meer heldere afspraken maken. We kunnen daar vooraf steviger op sturen.”

Met het uitspreken van Bijbelteksten door Peroti heeft Van Vegchel geen moeite. „Dat maakt voor hem onderdeel uit van zijn geloofsbeleving.” Evenmin vindt ze de gezongen teksten, die onder andere over de hel gaan, een probleem. „Ik zie dat als een bijna cartoonesk fenomeen dat bij de RTC-gemeenschap hoort.”

Begrip

Martin Rozema, evangelist van inloophuis In de Gouwstraat in Rotterdam, stond zaterdag bij de ingang van de kerk, samen met vrijwilligers van Stichting Evangelisatie Sjofar. Hij deed dit „uit bewogenheid en medelijden met bezoekers en artiesten", geeft hij aan. „Negen van de tien” bezoekers die Rozema sprak hadden er begrip voor dat dit concert voor christenen pijnlijk was, vertelt hij.

Rozema maakte vooraf bezwaar tegen „blasfemische” teksten als ”God is een gabber”, satanische symbolen zoals hoorntjes op het hoofd en „moreel losbandige” uitingen. Hij zocht daartoe contact met zowel de stichting Laurenskerk, als met het RTC en de burgerlijke gemeente Rotterdam.

Rozema vindt het „een teleurstelling” dat het concert, ondanks gebed, niet is verijdeld. „Aan de andere kant hadden we open gesprekken met bezoekers; dat had ik niet verwacht.” Het grijpt hem aan dat er ook gedoopte mensen bij het concert waren, zegt hij.

Rozema ziet het als „schuld" voor christenen „dat dit in een gebedshuis kan gebeuren". De kerk had nooit in handen van een stichting terecht mogen komen, vindt hij. „Het oordeel begint bij het huis Gods."

Bezwaar

Zowel Van Vegchel als de kerkenraad van de hervormde wijkgemeente Maaskant Open Grenzen die in de Laurenskerk kerkt, maakte bezwaar tegen Rozema’s uitingen. Van Vegchel: „Ik stoor me aan het veroordelende in de beschuldigingen. Rotterdam is de meest diverse stad van Nederland. Er moet ruimte zijn voor elkaar.”

Volgens Rozema werkte de stichting Laurenskerk niet mee aan een gesprek met hem en het RTC. Van Vegchel ziet dat anders: „Wij hebben met hem gesproken, telefonisch en schriftelijk. Als hij met ons om tafel wilde zitten, was dat mogelijk geweest. Maar een gesprek met het RTC wilde ik niet organiseren. De standpunten staan zo ver uit elkaar. Als stichting gaan we niet bezwaarden in contact brengen met artiesten.” Volgens Van Vegchel is dat ondoenlijk met zeventig concerten per jaar.

Het concert dat zaterdag plaatsvond, was georganiseerd ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van het Rotterdam Terror Corps, een hardcoreformatie. Ook organist Hayo Boerema van de Laurenskerk werkte mee.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer