Waarom Tim Keller ook slecht nieuws brengt
De Amerikaanse predikant Tim Keller maakte mensen duidelijk dat ze slechter zijn dan ze ooit durfden te geloven. Maar, zegt zijn zoon Michael Keller, na dit „slechte nieuws” volgde altijd het „goede nieuws” van Gods genade, goedheid en liefde.
Michael Keller is weer even terug in Nederland. De senior pastor van een van de vijf locaties van Redeemer Presbyterian Church in New York, die op Lincoln Square, promoveerde in 2018 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een computeronderzoek naar de woorden die de Amerikaanse opwekkingsprediker Jonathan Edwards (1703-1758) gebruikte in zijn preken. Keller is maandag en dinsdag in Almere op een congres over de betekenis van Tim Keller voor de verkondiging van het Evangelie in een seculiere cultuur.
Tim Keller overleed op 19 mei op 72-jarige leeftijd. Duizenden mensen volgden op 16 augustus de herdenkingsdienst in Saint Patrick’s Cathedral in New York. Een bijzonder moment, zegt Michael Keller. „Vader had de muziek en de gezangen zelf uitgekozen. Het was een voorrecht om een van zijn laatste wensen uit te voeren.”
Uw vader was schatplichtig aan Edwards. Wat leerde hij van hem voor de verkondiging van het Evangelie in een seculiere omgeving?
„Er zijn twee inzichten van Edwards die vandaag de dag belangrijk zijn voor het seculiere Westen en die mijn vader in de praktijk wilde brengen. De eerste is dat heiliging niet de basis van de rechtvaardiging is, maar daarop volgt. Door de liefde, genade en goedheid van God gehoorzamen we Hem.
Het tweede punt is dat we God in onze emoties kunnen ervaren, maar dat dit nog niet betekent dat ons hart is veranderd. Kennis en ervaring gaan samen op. Je kunt intellectueel weten dat je vrouw van je houdt, maar dat moet je ook voelen en ervaren.”
Wat betekent dat voor de manier waarop Tim Keller deze boodschap bracht?
„Het Evangelie is alleen maar goed nieuws vanwege het slechte nieuws. Mijn vader maakte duidelijk dat mensen slechter zijn dat ze ooit durfden te geloven. Zonde is niet alleen het doen van slechte dingen, het is vooral je liefde op verkeerde dingen richten. Er is dan sprake van afgoderij.
Mijn vader vond een taal om dit slechte nieuws te brengen. Om daarna te spreken van het goede nieuws van Gods genade, goedheid en liefde en van Christus’ offer aan het kruis. En dat in een taal, een ‘dialect’, die mensen in de huidige cultuur begrijpen.”