ConsumentAutopuzzelen
Autopuzzelen met dolgedraaid kompas

Weer een dag grotendeels binnen vanwege de buien buiten. Alle sudoku’s en cryptogrammen in het puzzelnummer zijn af. Wat nu? Verder puzzelen in de auto? RLLY komt met puzzeltochten die alleen het startpunt verklappen. „Vanaf daar volg je telkens het kompas.” Spannend…

beeld RD
beeld RD

Een gewone autopuzzeltocht schaf je –gratis of na betaling– op internet aan, waarna je de routebeschrijving plus de vragen/opdrachten uitprint of in een bijbehorende app zet. Vervolgens kun je je goed op de rit voorbereiden: moet je bijvoorbeeld een lunch meenemen of liggen er leuke terrasjes op de route? De autopuzzeltocht van RLLY, die mijn zoon en ik hebben gekocht, start aan de Wekeromseweg 1 in Ede en is 70 tot 85 kilometer lang. Dat is alles wat we weten. Hoewel zelfs de afstand onzeker is, want de RLLY-site meldt: ”Distance: 64.349 km”. Misschien om de spanning verder op te voeren. (Laten we hopen dat de punt in het getal een komma moet zijn…) Met dit alles lijkt de RLLY-variant vooral geschikt voor mensen die zich graag laten verrassen. Behoren wij tot die groep? We gaan het zien…

Op een zonnige vrijdagmiddag is het zover. De rit naar Wekeromseweg 1 gaat goed, want op dat deel van de tocht laten we ons –lui– door Google Maps leiden. Die brengt ons probleemloos bij het startpunt, dat Steakhouse Amadeus blijkt te zijn. Wanneer we de parkeerplaats op rijden, wordt de RLLY-app automatisch wakker, zoals dat steeds zal gebeuren als we binnen een straal van 30 meter van een waypoint komen.

19531898.JPG
beeld RD

De startopdracht is nog niet heel uitdagend: we moeten een teamnaam invullen –als we willen weten hoe we scoren ten opzichte van onze voorgangers– en dan de Wekeromseweg richting noordwesten vervolgen en de Hessenweg inslaan. Dat lukt ons. De afstandsmeter in de app toont dat het volgende waypoint snel nadert.

Ook bij deze stop –en de waypoints die nog volgen– kunnen we de auto op een parkeerplek zetten. Wel zo veilig! Voor het uitvoeren van de opdracht moeten we naar een plattegrond lopen. De vraag is: „Wat is de kortst mogelijke optelsom vanaf dit knooppunt tot het knooppunt bij…?” Leuke puzzel –ondanks de gebrekkige formulering– want de kortste route is niet de route die het laagste getal van het antwoord op de optelsom oplevert. Volgens mijn zoon is dit allemaal „simpel met behulp van Dijkstra’s algoritme” op te lossen. Uiteindelijk komen we door gewoon wat opties te proberen bij de juiste oplossing uit. „1e. Juist. Juistem”, zegt de app met een opgestoken duimpje.

Kalibreren

Nu moeten we naar punt 3. ”Rokerig”, luidt de aanwijzing. Wat dat betekent? Het ligt in ieder geval 2827 meter verderop en volgens de pijl ergens ten westen van ons. En dan blijkt het grote minpunt van de RLLY-tochten (naast hun relatief hoge prijs): het kompas draait niet goed! Na uitgebreid experimenteren blijkt die westelijke richting wel te kloppen, maar of we nou naar het noorden of naar het zuiden rijden, de pijl blijft naar rechts wijzen. Volgens RLLY moet je je kompas dan kalibreren door achtjes met je mobiel te draaien, maar na honderden achtjes leidt de pijl nog steeds een eigen leven. Misschien is het allemaal expres zo geregeld, want we zien inderdaad „de mooiste wegen en de leukste plekken”, zoals RLLY had beloofd. Al had het kuilige zandpad bij Wekerom van mij, mijn trekhaak en mijn fietsendrager niet per se gehoeven.

Gelukkig biedt de app naast het kompas ook een (simpel) kaartje, waarop je kunt zien waar je ongeveer naartoe moet. Mijn zoon maakt overuren door de bestemmingen in Google Maps in te tikken. Die weet er wel raad mee. Maar ja, daarmee zijn de diepe ideeën achter RLLY 
–spannend navigeren met een kompas, terwijl je niet weet waar je naartoe gaat– om zeep geholpen. En die mooie wegen en leuke plekjes ook, want Maps kiest vooral provinciale straten.

19531905.JPG
beeld RD

Hoewel mijn navigator druk is met kaart en kompas, zouden andere passagiers zich tijdens het rijden verveeld hebben. De app is namelijk maar op één device te installeren en tussen de waypoints valt er weinig te puzzelen.

De opdrachten zijn over het algemeen wel aardig: het bouwjaar van een kasteel omrekenen in Romeinse cijfers, een bordje zoeken op de plek waar Valleikanaal en Grebbelinie elkaar raken, de omtrek van een boom schatten en vanaf een uitkijktoren over de Binnenveldse Hooilanden bepalen in welke plaats de windmolens staan. De leukste opgave, volgens mij, en de lastigste, volgens mijn zoon, is: Bambi fotograferen. Het beest is niet te vinden bij het (wild)restaurant.

Na vier uur zijn we bij het startpunt terug. Ietwat dolgedraaid door het kompas, maar wel heel veel kennis van natuur en cultuur rijker. We blijken 23e te zijn geworden. Tja, het gaat uiteindelijk om de ervaring, zeggen we tegen elkaar.

Autopuzzeltochten variëren in prijs (0-30 euro), lengte (45-200 kilometer) en avontuurlijkheid. Zo bieden puzzeluitje.nl en funtochten.nl bij elkaar zo’n honderd puzzelritten voor krap 20 euro per auto met kleurplaten, puzzels en bingo’s, die van papier of via een app te rijden zijn. Puzzeltochtonline.nl biedt slechts negen ritten –zonder app– waarbij de routes en vragen wél gratis te downloaden zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer