Met asstellen over de Hunebed Highway
Dirk Jan Seppenwoolde rijdt op een geelblauwe Volvo FH16 750. De autolaadkraanchauffeur hijst onder meer glas en asstellen voor P&K Kraanbedrijf uit Rijssen.
We tuffen aan het begin van de middag langs Almelo via Hardenberg over de N34 naar Coevorden. De weg wordt ook wel ”Hunebed Highway” genoemd, omdat er diverse exemplaren van de stenen bouwwerken te zien zijn.
Dirk Jan stuurt even na 14.00 uur zijn combinatie met vijf asstellen, die 1200 kilo per stuk wegen, het stadje in Drenthe binnen. We bevinden ons nu op steenworp afstand van de Duitse grens. Twee spoorwegmonteurs staan met smart op de vrachtwagenchauffeur te wachten. De asstellen van een treinwagon zijn aan vervanging toe.
De mannen bespreken hoe ze de klus gaan aanpakken. Dirk Jan demonteert eerst het bovenste stuk van zijn autolaadkraan en takelt daarna het voorste stuk van de treinwagon de lucht in. De monteurs rollen de oude asstellen onder de wagon uit. Op zijn beurt hijst Dirk Jan weer een nieuw asstel de rails op. De monteurs bevestigen het een en ander. De klus neemt de hele middag in beslag. We zijn zo drie uur verder.
Rijden op een autolaadkraan is het tegenovergestelde van internationaal chauffeuren waarbij je kilometers verslindt op Europese wegen, weet Dirk Jan. Maar niet iedereen kan overweg met de specialistische autolaadkraan. Het is hijsen en goed kijken bij zijn activiteiten. Beschikken over veel geduld is ook een nodige eigenschap. Aan het einde van de middag laadt de trucker de oude asstellen op zijn aanhanger en maken we rechtsomkeert langs de hunebedden.
Sjaak van de Groep rijdt mee met diverse vrachtwagenchauffeurs door Nederland