César Franck (1822-1890) was als componist het vruchtbaarst in de laatste zes jaren van zijn leven. Naast zijn grote orgelwerken ontstonden in deze periode zijn belangrijkste instrumentale composities, waaronder de Symfonie in d. Deze wordt tegenwoordig beschouwd als een baanbrekend werk, maar de ontvangst tijdens de première in 1888 was ronduit koel.
De symfonie is, zoals veel van Francks werken, opgebouwd volgens het cyclische vormprincipe. Het hoofdthema ontstaat vanuit een klein motief, dat voortdurend in verschillende gedaanten terugkeert, zodat de drie delen tot een eenheid worden. De hechte architectuur, Francks superieure modulatiekunst en zijn pakkende melodieën maken de symfonie tot een meesterwerk.
Dirigent Alain Altinoglu houdt in het openingsdeel flink de vaart erin. Aan spanning en dynamiek geen gebrek dus, maar Altinoglu’s aanpak laat hier minder ruimte voor momenten van verstilling. Die zijn er gelukkig wel in het lyrische Allegretto, waarin Franck de twee gebruikelijke middendelen met elkaar combineert. Aan het begin zetten harp, althobo en geheimzinnige gedempte strijkers de toon in wat een van Francks mooiste composities werd. Het hr-Sinfonieorchester Frankfurt is uitstekend op dreef, te horen aan de fraaie houtblazers en de massieve klank van het koper.
De overige werken op de cd, het melodieuze ”Rédemption” (Verlossing), oorspronkelijk bedoeld als symfonisch intermezzo voor het gelijknamige oratorium, en het spannende symfonische gedicht ”Le chasseur maudit” (De vervloekte jager), krijgen eveneens uitstekende vertolkingen.
Franck – Frankfurt Radio Symphony – Alain Altinoglu; Alpha Classics (Alpha 898); € 15,-; bestellen: www.highresaudio.com