Aan de reeks integrale uitvoeringen van Bachs orgelwerken voegt Eric Koevoets momenteel de zijne toe. Zo’n integrale opname is voor een organist blijkbaar zo onweerstaanbaar als de Mount Everest voor bergbeklimmers. Maar hoe onderscheid je je van je vakcollega’s? Een historisch Noord-Duits orgel of een replica van een ”Bachorgel”?
Koevoets, organist van de St.-Lambertuskerk in Rotterdam, slaat een andere weg in en speelt zijn Bach op moderne orgels. Daarmee wil hij laten horen dat deze composities niet alleen op historische orgels tot hun recht komen. Eerder maakte hij onder andere opnamen op zijn eigen Maarschalkerweerdorgel en op het Marcussenorgel van de Rotterdamse Laurenskerk.
Nu klinkt de ”Grote Orgelmis” op het Verschuerenorgel van de Sint-Catharinakerk in Eindhoven, het op drie na grootste orgel van Nederland. De ”Kleine Orgelmis” speelt Koevoets op het Pelsorgel van de Sint-Anthoniuskerk in Dordrecht. Een dappere keuze, wat mij betreft, maar wat voegt het toe behalve het bewijs dat de muziek van Bach het overal goed doet?
De meer ingetogen composities in beide lutherse missen klinken hier prima: een ingetogen en zangerig ”Kyrie”; een mild-smekend ”Vater Unser”. Beide orgels hebben niet de rijkdom aan boventonen die we veelal associëren met Bachopnames. Voor deze kleine werkjes geeft dat wat mij betreft alleen maar meer verstilling, waar het weloverwogen orgelspel van Koevoets zeker aan bijdraagt.
Bij de grotere werken, hier bijvoorbeeld het Praeludium en Fuga in Es, mis ik die helderheid wel een beetje.
Bach complete organ works on modern organs – Eric Koevoets – Volume 10; Swell Recording (SWCD 2018); 2-cd; € 15,-; bestellen: erickoevoets.nl