Rover: reiziger wil eerder op de hoogte zijn van werk aan spoor
Treinreizigers willen en moeten veel eerder worden geïnformeerd over werkzaamheden aan het spoor. „De huidige praktijk, waarin reisinformatie vaak pas tien dagen vooraf beschikbaar is, voldoet niet. Het moet anders”, zegt directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover.
Wat hem betreft moeten reizigers minstens drie maanden van tevoren weten waar ze aan toe zijn, zodat ze hun reisplannen kunnen aanpassen. Zeker nu reizigers de komende jaren te maken krijgen met meer langdurige werkzaamheden aan het spoor.
Ook bij het regelen van vervangend vervoer moet de reiziger meer centraal komen te staan, vindt Rover, die het afgelopen halfjaar bijna 3700 reizigers vroeg naar hun ervaringen met spoorwerkzaamheden. Volgens de reizigersvereniging wordt bij vervoerders te veel gedacht vanuit de eigen planning en systemen. Ze vindt bijvoorbeeld dat vervangende bussen niet alleen moeten rijden langs het traject waar gewerkt wordt, maar moeten doorrijden naar de belangrijkste bestemmingen.
„De spoorsector moet fundamenteel anders omgaan met werkzaamheden”, stelt Bos. „Het is de hoogste tijd om het gemak van de reiziger voorop te zetten in plaats van het gemak van de organisatie.”