Rotterdamse haven wil maatregelen om veiligheid te verbeteren
De Rotterdamse havenmeester René de Vries wil er met een serie maatregelen voor zorgen dat het op het water in de stad veiliger wordt. Voor de eerste, een snelheidsbeperking bij de Erasmusbrug, heeft De Vries al de goedkeuring van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De wetswijziging moet in de loop van dit jaar ingaan.
Dat maakte de Rotterdamse haven bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. In 2024 daalde de score van de haven op veiligheidsgraadmeter Nautische Safety Index door drie ernstige ongevallen van 7,5 naar 6,1. Een voorbeeld daarvan is de aanvaring tussen de watertaxi en een waterbus in november bij de Erasmusbrug.
Het totaalaantal aanvaringen daalde wel van 157 naar 148. Daarom kijkt De Vries „met gemengde gevoelens” terug op het afgelopen jaar. „De drie ernstigere ongevallen en incidenten met passagiers- en recreatievaart blijven om onze aandacht vragen”, zegt hij in een persbericht.
De havenmeester wil onder meer ook dat er bij de Erasmusbrug een verbod voor varend verkeer gaat gelden om elkaar te kruisen. Ook moet er meer aandacht komen voor zogeheten ‘slow lanes’ voor recreatief verkeer. Hierover lopen nog gesprekken.
De Vries kijkt ook nauwgezet naar de veiligheid bij bruggen. Zo voer afgelopen jaar twee keer een binnenvaartschip tegen de Willemsbrug in Rotterdam. „Ondanks dat deze incidenten worden gezien als lichte ongevallen, vanwege de geringe schade en geen letsel, is de aandacht vanuit het publiek voor een dergelijke botsing wél groot”, schrijft de haven. De Vries wil onder meer kijken of de informatievoorziening naar schippers proactiever kan en of technologie zoals laser of lidar (3D-radar) kan helpen.
Afgelopen jaar kwamen er iets meer schepen in de Rotterdamse haven. Dat kwam door een stijging van het aantal binnenvaartschepen, van 89.183 naar 91.356. Het aantal zeevaartschepen daalde van 27.886 naar 27.617.