OpinieCommentaar
Stop met duurder maken van de postzegel

Het is volgens PostNL onvermijdelijk. De prijs van een postzegel wordt met ingang van 2025 opnieuw fors verhoogd. Maar het duurder maken van de postzegel zal er alleen maar toe leiden dat PostNL nog dieper in de problemen komt.

Hoofdredactie
De postzegel wordt met ingang van 2025 weer duurder. beeld ANP
De postzegel wordt met ingang van 2025 weer duurder. beeld ANP

In 2023 kostte de postzegel voor het eerst meer dan 1 euro. Een historisch moment. Als op 1 januari 2025 de prijs voor een postzegel weer verhoogd wordt, kost hij 1,21 euro. Een forse prijsverhoging die op termijn het noodlijdende bedrijf geen goed zal doen. Sterker: het steeds maar ophogen van de prijs van de postzegel zal ervoor zorgen dat steeds minder mensen een kaartje versturen.

PostNL verdedigt de prijsverhoging door te zeggen dat twintig jaar geleden mensen nog gemiddeld drie brieven per dag verstuurden, terwijl dat er tegenwoordig nog slechts drie per week zijn. Een flinke daling, dat zal niemand ontkennen. Maar het feit dat er hier gesproken wordt over een tijdsbestek van twintig jaar zet de zaken ook in perspectief. De daling van het aantal verstuurde brieven en kaarten is in decennia flink gedaald. Maar daarmee is een prijsverhoging van tientallen procenten in een tijdsbestek van twee jaar natuurlijk niet verdedigd. Oftewel: PostNL kon al veel langer zien aankomen dat een ingrijpende hervorming van het poststelsel dringend noodzakelijk was.

Het moet gezegd: het postbedrijf zelf doet al geruime tijd pogingen om het bij de politiek voor elkaar te krijgen dat een brief niet meer in een dag, maar in twee of drie dagen bezorgd moet worden. Dat zou voor het bedrijf namelijk een aanzienlijke besparing betekenen. Als postbodes iedere dag ieder adres moeten langslopen, terwijl er op steeds minder adressen post te bezorgen is, blijft de personele inspanning voor het bedrijf groot. En juist daar zit een bottleneck, omdat PostNL kampt met personeelstekorten. Vacatures kunnen door de schaarste op de arbeidsmarkt niet vervuld worden. Tel daarbij ook nog de gestegen personeelskosten en de problemen zijn meer dan duidelijk.

Dus neemt het bedrijf zijn toevlucht tot het steeds maar weer verhogen van de prijs van een postzegel. Dat lijkt misschien even wat soelaas te bieden, maar op de langere termijn is dat een perfecte strategie om mensen nog verder van de brievenbussen weg te jagen. Want waarom zou je nog een verjaardagskaart naar iemand sturen als je die persoon ook gratis een leuk bericht op Whatsapp kunt sturen?

De Tweede Kamer lag onlangs dwars bij het oprekken van de bezorgtijd voor PostNL. En toch lijkt juist dat op dit moment de enige maatregel te zijn die écht zoden aan de dijk kan zetten bij het oplossen van de problemen van de nationale postbezorger. Denk na over strategische oplossingen in plaats van steeds weer de toevlucht te nemen tot paniekmaatregelen.

Het commentaar vertolkt de mening van het Reformatorisch Dagblad en is geschreven door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Commentaar

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer