Historisch schip onveilig? Klinkklare onzin!
„Dat slaat nergens op.” Schipper Rob Peetoom van Zeilvaart Zwartsluis reageert geagiteerd op de uitkomst van het rapport van de OVV (Onderzoeksraad Voor Veiligheid) OVV. Die concludeerde dat er veel mis is met historische schepen en dat daarom passagiers op de commerciële zeilvaart niet veilig zouden zijn
De OVV nam de zogeheten bruinevlootsector onder de loep naar aanleiding van het dodelijke ongeval op een zeilschip in de haven van Harlingen. Daar viel vorig jaar een verrotte mast op de passagiers met drie doden tot gevolg.
Peetoom, eigenaar van de tweemast klipper Avondrood, voelt zich door de conclusies uit het rapport zelfs zwaar beledigd. „Het is echt klinkklare onzin wat hier wordt beweerd”, bijt Peetoom van zich af. „We varen allemaal rond met schepen die best zwaar zijn gekeurd door verschillende instanties. En dan krijgen we soms steekproeven van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Passagiers op ons schip zijn absoluut veilig. Alles is gecertificeerd en wordt goed nagekeken”, stelt de verontwaardigde schipper beslist.
Dat het de schippers zou ontbreken aan kennis over onderhoud en veiligheid van de vaartuigen verwijst Peetoom eveneens naar het rijk der fabelen. „Die kennis is bij ons riant aanwezig, ook ten aanzien van het onderhoud. Ik houd alles scherp in de gaten. Zo constateerde ik dat op mijn schip na drie jaar de voet van een van de twee houten masten verrot was door inwatering. Ik heb de mast meteen vervangen door een stalen exemplaar. Daar ga ik niet moeilijk over doen.”
Over het tragische ongeval in Harlingen zegt Peetoom dat hij niet exact weet wat er is gebeurd. De mast brak af en bleek grotendeels doorgerot. Niet alleen de schipper, maar ook keuringsinstanties hadden niet gezien dat de mast in vier jaar tijd inwaterde en van binnenuit doorrotte. „Ik vind het heel kwalijk”, stelt Peetoom, „dat zelfs keuringsinstanties hier nalatigheid kan worden verweten. Als bijvoorbeeld ook de ILT nalatig is geweest, hebben ze daar ook een probleem.”
Het ongeval met de mast zorgde volgens de Sluziger schipper ook voor argwaan en wantrouwen bij potentiële klanten. „Sommigen vroegen mij al wat voor soort mast ik op het schip had. Ik heb naast de stalen nog een houten mast, maar die is aan vervanging toe en daarvoor komt geheid een stalen exemplaar. Het onderzoek is gedaan naar aanleiding van het ongeval in Harlingen, maar dan wordt ook alles over één kam geschoren. Dat slaat nergens op. We hebben hier te maken met professionele cruiseschepen, maar soms heb ik het gevoel dat wij als beroepsvaart niet voor vol worden aangezien. We praten wel even over de grootste historische zeilvloot ter wereld met 280 schepen.”
Schipper Peetoom beschikt over veel ervaring in de scheepvaart. Sinds 1998 is hij werkzaam als schipper in de chartervaart. Hij begon met een tjalk van 20 meter lengte die de naam Parodie voerde. Sinds een aantal jaren is Peetoom in het bezit van de tweemastklipper Avondrood, die werd gebouwd in 1900 en sinds 1987 vaart als zeilend passagiersschip door heel Nederland. In de winter heeft hij een vaste ligplaats in Zwartsluis. Voordat hij met de chartervaart begon, was Peetoom stuurman op de wilde vaart.