Begraaf de strijdbijl. Stop met polariseren. Christus wil vrede en eenheid. Die oproep deden christelijke voorgangers in Amerika aan de vooravond van de midterms van woensdag.
Samen bidden om eenheid. Dat was de bedoeling van de gebedssamenkomst die eind vorige week door dominee James E. Ward werd geleid in het Bijbelmuseum in Washington. „Maak een einde aan de politieke en theologische verschillen en verootmoedig u voor God”, zo zei hij in de speciale gebedszaal van het museum die bekendstaat als het Nationale Gebedsaltaar.
Ward riep de geschiedenis uit 1 Kronieken 21 in herinnering. David bouwde een altaar op de dorsvloer van Ornan. „Toen hield de pest op. Zo moeten wij ook nu een gebedsaltaar hebben, zodat de plaag van polarisatie ophoudt. We zijn gekomen om vrijmoedig en profetisch te verklaren dat het niet uitmaakt wie er in het Oval Office zit, of wie de Senaat of het Huis controleert, uiteindelijk is Jezus Christus Heer van Washington.”
Aan de gebedsbijeenkomst namen diverse prominenten deel uit evangelicale kringen in de VS, zoals Jay Johnston, directeur van de Family Research Council. Hij bad of God Zijn geest en leiding wilde geven aan alle regeerders in het land, in het bijzonder aan president Joe Biden en vicepresident Kamala Harris. „Verlicht hun verstand en geef hen wijsheid.” Denise Cappuccio, van de organisatie Concerned Women for America bad speciaal voor de gezinnen en de kiezers. „Leid hen in Uw waarheid.”
De sprekers toonden zich verontrust dat de politieke polarisatie dwars door de kerken heengaat. „Ze verscheurt gemeenten”, sprak Jay Johnston. Dat wordt bevestigd door recent onderzoek van onderzoeksbureau LifeWay Research. Ruim 50 procent van de protestanten in de VS gaat het liefst naar een gemeente waar politiek gelijkgestemden zitten. En 55 procent constateert dat de politieke polarisatie spanning geeft in hun kerk. Hetzelfde onderzoek wijst uit dat 63 procent van de voorgangers meer stress dan voorheen ervaren. Zij schrijven dit toe aan de politieke tegenstellingen onder hun gemeenteleden.
Dringende oproep
Trevin Wax, directeur bij LifeWay, stelt dat er in Amerikaanse samenleving altijd polarisatie is geweest. „Maar het coronavirus en de onenigheid over de coronamaatregelen hebben dit alleen maar erger gemaakt. We zijn van een coronapandemie terechtgekomen in een polarisatiepandemie.”
Ds. Leroyu Lawson, emeritus predikant van een onafhankelijke gemeente in Mesa, stelt: „De polarisatie zit nu zo diep dat de meeste kerken naar links of naar rechts overhellen. Mensen denken dat alleen links of rechts ware christenen kunnen zijn.” Zondag preekte hij: Paulus schrijft dat in Christus geen Jood of Griek, geen slaaf of vrije is. Maar in Hem is ook geen Democraat of Republikein.”
Chris Rea, voorganger van de Christian Reformed Church in South Bend, stelde zaterdag tijdens een gebedsdienst dat een gemeente „stevig paars” mag zijn. Daarmee doelde hij op een vermenging van rood (de kleur van de Republikeinen) en blauw (de kleur van de Democraten). „Maar, onze christelijke identiteit wordt bepaald door het geloof in Jezus. Onze politieke opvattingen moeten niet primair onze identiteit stempelen.”
Patrick Schreiner, docent aan het Midwestern Baptist Theological Seminary in Kansas City, weet van leden die bedanken voor hun gemeente omdat ze andere politieke opvattingen hebben dan de meerderheid in hun kerk. In een indringende oproep op het platform The Gospel Coalition stelt hij dat christenen allereerst loyaal moeten zijn aan Christus en Zijn kerk. Dat overstijgt alle politieke verdeeldheid. „Velen denken dat de woorden ”Jezus is Koning” slechts betekenen ”Hij is Heer van mijn leven”. We vergeten dat Jezus meer is. Hij is de Koning der koningen – dus ook Koning over alle politieke verdeeldheid.”
Predikanten moeten volgens Schreiner hun gemeenteleden „onderwijzen in redelijkheid, nuchterheid en gezonde taal.” Dat is naar zijn overtuiging tegengif voor negatieve oordelen en voor het twijfelen aan betrouwbare bronnen en harde feiten. Predikanten moeten met hun aanwezigheid vrede en kalmte uitstralen te midden van de politieke chaos.