Zelden voert de Rijn eind juli zo weinig water af als dit jaar. Deze maandag komt er bij Lobith 895 kubieke meter per seconde ons land binnen. Rijkswaterstaat verwacht een verdere daling tot onder de 800 kuub.
Dat is „beduidend lager” dan het langjarig gemiddelde voor eind juli van ongeveer 1900 kubieke meter per seconde. Rijkswaterstaat noemt zo’n lage afvoer bijzonder. Eens in de 25 jaar duikt die eind juli onder de 1000 kubieke meter per seconde, slechts eens in de 50 jaar onder de 900. In het najaar komt zo’n lage afvoer wel vaker voor.
Ook door de Maas stroomt als gevolg van de droogte in Europa minder water. Maandag mat Rijkswaterstaat bij Sint Pieter minder dan 22 kubieke meter per seconde. Normaal is dat in deze tijd zo’n 60 kuub.
Sinds donderdag houdt Rijkswaterstaat de sluis in het Maas-Waalkanaal in Weurt bij Nijmegen gesloten vanwege de zeer lage waterstand in de Waal. Er is onvoldoende diepgang voor schepen in de sluis. Het Maas-Waalkanaal is een belangrijke verbinding. Jaarlijks passeren ruim 29.000 schepen de sluis bij Weurt. Schippers die van de Maas naar de Waal willen, moeten nu een heel eind omvaren.
Bij lage waterstand moeten schepen hun diepgang beperken en kunnen ze dus minder lading innemen. Dat leidt tot extra vraag naar scheepsruimte. Gouden tijden dus voor de binnenvaart? Berend Jan de Graaf, operationeel manager bij Vapor Shipping: „De markt is goed. Dat komt niet alleen door de lage waterstand maar ook door de grote vraag naar steenkool bij elektriciteitscentrales in Duitsland, nu Rusland minder aardgas levert. Bovendien worden er schepen weggekocht naar de Donau voor vervoer van Oekraïens graan.”
De vrachtprijzen in de vrije vaart zijn meer dan verdubbeld, zegt De Graaf desgevraagd. „Maar de brandstofprijzen ook.” Hij wijst op nog een ander aspect. „Als bevrachters hun kosten sterk zien stijgen, gaan ze afwegen of wegtransport misschien goedkoper is. Op de lange termijn is de binnenvaart meer gebaat bij een stabiele markt.”
Container Terminal Doesburg (CTD) heeft twee schepen op contract varen tussen Doesburg en Rotterdam, waaronder de Initio van Vapor. Die kunnen momenteel voor maximaal 60 procent beladen worden, meldt operationeel manager Bennie Enzerink. Op het terrein stapelen de containers zich op. Met kunst en vliegwerk probeert CTD de vertragingen op te vangen. De kosten lopen snel op. „We zijn zo’n 40.000 euro extra per maand kwijt”, schat Enzerink.