Wegenwachter vindt oververhitte man bij Oud-Beijerland
Hitte kan accu’s slopen en automotoren doen overkoken. Een dinsdagmiddag op pad met de Wegenwacht. Bij een temperatuur die oploopt tot 38,5 graden.
„Dit komt waarschijnlijk door de hitte”, analyseert Wegenwachter Jakob Balcer (40) dinsdagmiddag. Hij inspecteert aan de oostkant van Gouda de kapotte accu van een grijze Peugeot 407. Auto-eigenaar Rohit uit Inda oppert dat de accu dienst weigert omdat hij wellicht de autolichten heeft laten branden. Maar Balcer concludeert na een meting dat de accu aan het eind van zijn latijn is. Even later zit er een nieuw exemplaar in.
Van de zinderende hitte deze dinsdagmiddag lijkt Rohit, op slippers, niet bijster veel last te hebben. „In India kan het veel warmer worden dan 40 graden.” Al drukt de ‘vochtige’ Hollandse hitte hem wel meer. „Bij 35 graden kun je in India prima sporten, hier lukt dat minder.”
Afkoelen
De extreme warmte zorgt voor extra drukte voor de Wegenwacht. Die organisatie verwachtte voor maandag en dinsdag 5 tot 10 procent meer pechgevallen, aldus een ANWB-zegsvrouw maandag.
Kokende motoren, accu’s die het begeven – Wegenwachter Jakob Balcer komt ze tijdens hete dagen meer dan eens tegen. „Een klant had problemen met het mechaniek waarmee je een autoraam opent. Mogelijk is dat mechaniek verstoord geraakt door de hitte”, zegt de Wegenwachter, zijn gele bus door het stadsverkeer loodsend.
Sommige pechvogels worden bevangen door de tropische warmte. Maandagavond trof Balcer bij Oud-Beijerland een gestrande automobilist. „Hij stond al zo’n 1,5 uur te wachten in de hitte. Hij was rood aangelopen en zweette. Het flesje water dat ik hem gaf, dronk hij binnen een paar seconden leeg. Toen heb ik hem nog maar een flesje gegeven. Hij kon afkoelen in mijn wagen, met daarin airco. ”
Lampje
„Hier, een lekker watertje”, zegt Axel de Boer. „Geniet ervan.” Bij zijn woning aan de noordkant van Gouda overhandigt de man de Wegenwachter en verslaggever elk een glas koud water. Balcer had voor dat moment al een tijdje onder motorkap gestaan van de Volvo V70 van De Boer. Een dag of tien geleden had de inwoner van Gouda de Wegenwacht ook al bij zijn haperende voertuig geroepen. „Toen kreeg ik meldingen over 26 storingen. De Wegenwachter had de boel gereset en zei toen: Als lampje weer gaat branden, bel ons dan.”
Wegenwachter Balcer zegt dat hij het lek boven water heeft. De Volvo-rijder moet hoognodig de luchtmassameter vervangen. Dan zullen al die storingsmeldingen verdwijnen, weet de helper van de ANWB.
Loom wiegen langs de A20 nabij afslag Moordrecht de boomtoppen heen en weer. De zon brandt op het asfalt. Op de autoklok van de Wegenwachtbus is het 14.43 uur. De temperatuurmeter springt van 37,5 graden naar 38 graden. Balcer mag dan soms in het zweet baden, de Wegenwachter is in zijn element, zegt hij. „Hier in de auto met airco merk ik niet dat het ver over de 30 graden is. Voorheen werkte ik als monteur in werkplaatsen van autobedrijven. Daar werd het zo 40 graden, was er geen airco en droeg je ook nog een overall. Echt akelig.”
Flesjes water
In Nieuwerkerk aan den IJssel heeft Theo Fer het niet breed. De man en zijn zoon Sefanja (14) en Athalia (15) zijn gestrand nabij een fitnesscentrum. De semi-automatische versnellingsbak van hun Citroën Grand Picasso heeft kuren. „Hij schakelt pas als hij koud is en je krijgt hem nu niet meer koud”, sombert Fer in de brandende zon. Daar staat hij al een paar uur. „Een uur geleden heb ik de Wegenwacht gebeld.” De flesjes water die Wegenwachter Balcer het drietal overhandigt, zijn meer dan welkom. „Wat lief”, zegt Fer, die uit zijn woonplaats Gouderak was gereden om in Nieuwerkerk aan den IJssel boodschappen te doen.Fer vertelt dat de auto al langer mankementen heeft. Hij heeft het voertuig pas een paar maanden en overweegt de auto weer terug te brengen. Want Fer, die kampt met een auto-immuunziekte, heeft geen zin om zijn Citroën nog eens honderd meter de parkeerplaats op te duwen. Wijzend naar sporters in het fitnesscentrum: „Ik heb het gevoel dat ik me veel meer heb ingespannen dan de mensen daar.”
Geholpen
Balcer is een kwartiertje bezig met de auto en komt dan met „goed nieuws.” Het euvel zit in de remlichtschakelaar, legt de Wegenwachter uit. Dat haperende ding veroorzaakt storingsmeldingen over het antiblokkeersysteem (ABS) en het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP), weet de Wegenwachter. Fer is opgetogen. „U hebt me echt geholpen.”
„Hier word ik gelukkig van”, zegt Balcer, terug in de Wegenwachtbus. „Ik had baat bij een site voor Wegenwachters. Daar staat bij deze auto de tip dat storingsmeldingen over het ABS en ESP wel eens te maken kunnen hebben met een niet goed werkende remlichtschakelaar. Dat mankement kan te maken hebben met de hitte.”
Rond kwart voor vier springt de meter in de Wegenwachtbus op 38,5 graden.