Airco in auto kan geen kwaad, mits goed onderhouden
Gebruik van de airconditioning in de auto is volgens toxicologen niet ongezond. Toch kunnen er gezondheidsklachten ontstaan als de airco slecht wordt onderhouden.
In de airco zit een zogenaamde verdamper. De ventilator blaast warme lucht door de verdamper die deze lucht afkoelt en de inzittenden het verkoelende briesje geeft.
Verder zit er in de auto een interieurluchtfilter, dat vervuiling uit de lucht haalt. Beide onderdelen houden schimmels en bacteriën vast. Die verdwijnen weer als bij een onderhoudsbeurt het systeem gereinigd wordt en een nieuw filter wordt geplaatst. Als de automobilist deze belangrijke ingrepen uitstelt of helemaal niet uitvoert, komen schimmels en bacteriën in het interieur vrij en ademt de gebruiker deze in – met de desastreuze gevolgen van dien.
Keelpijn
Een vervuild filter geeft niet alleen een muffige lucht in het interieur, maar kan ook neusverstoppingen, keelpijn en hoesten veroorzaken. Bovendien kunnen allergieën erdoor verergeren.
Automobilisten kunnen ook klachten ervaren als de temperatuur van de klimaatbeheersing van de auto veel te laag wordt ingesteld ten opzichte van de omgevingstemperatuur. Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan een verkoudheid opleveren, zeker als de passagiers regelmatig uitstappen. Het lichaam maakt dan steeds een grote temperatuurverandering door.
Wie de airco toch heel laag wil zetten, doet er goed aan deze vijftien minuten voor aankomst uit te schakelen. Daardoor is de temperatuurovergang naar buiten veel minder groot. Daarnaast kan de verdamper op deze manier drogen. Schimmels en bacteriën krijgen dan minder kans om zich te vermenigvuldigen.
Water mee
Wie ‘verhit’ de auto binnenkomt, krijgt de neiging om de ventilatieroosters direct op het lichaam te richten. Doe dat niet te lang, want dat kan spierpijn veroorzaken.
Een airco koelt niet alleen, maar droogt ook de lucht. Het kan gebeuren dat de airco net iets teveel vocht aan het interieur onttrekt. Als gevolg daarvan drogen neus en keel uit. Neem daarom altijd water mee en drink met regelmaat.
Er kleven andere nadelen aan het gebruik van de airco in de auto. Een auto met de airco aan verbruikt zo’n tien procent meer brandstof. Daarom is het aan te raden om het interieur zo koel mogelijk te houden, zodat de airco minder hard hoeft te werken. Parkeer de auto daarom bij voorkeur in de schaduw, doe de zonnekleppen omlaag en sluit eventueel aanwezige rolgordijnen.
Als de auto toch van binnen fors is opgewarmd, doe dan na het openen van de sloten alle ramen omlaag. De omgeving is altijd minder warm dan het auto-interieur.
Beslaan
Wie een automatisch werkende klimaatbeheersing heeft, doet er verstandig aan om de gewenste temperatuur in te stellen en het systeem deze automatisch te laten regelen. Handbediening van zo’n systeem verhoogt het brandstofverbruik. Als de auto alleen een handbediende airco heeft, werkt deze het meest efficiënt als de koele lucht alleen door de bovenste openingen het interieur instroomt. Dit geeft namelijk de meest optimale circulatie.
Wie tijdens een regenbui in warm zomerweer met natte kleding in de auto stapt, weet dat de ruiten direct zullen beslaan. Zet in zo’n geval de airco in de recirculatiestand: dan droogt het interieur het snelst.
Goed onderhoud is van groot belang voor een goed en gezond werkende airconditioning. Daarom is het raadzaam voor de vakantie het systeem op de juiste werking te laten controleren. Een airco verliest per jaar ongeveer 10 procent koudemiddel. Dat betekent dat een airco ongeveer iedere vijf jaar gevuld moet worden. Mocht dat veel sneller nodig zijn, dan is er sprake van lekkage en moet de garage het systeem daarop nakijken.