Niet één, maar twee cruiseschepen van de Holland America Line lagen er maandag in Rotterdam. Wel met een wereld van verschil.
Met drie stoten op de scheepshoorn blaast de ms Rotterdam maandagmorgen om half zeven de havenstad wakker. Het schip draait de Nieuwe Maas op en vaart achteruit richting de Erasmusbrug. Afmeren in hartje Rotterdam is zo gepiept. Later deze morgen zal prinses Margriet het schip officieel haar naam geven. Mr. Pieter van Vollenhoven is voor de gezelligheid meegekomen.
Met de ‘doop’ door prinses Margriet zet de Holland America Line (HAL) een traditie voort die een eeuw geleden begon, waarbij diverse leden van het Koninklijk Huis een schip inwijden. Zo doopte koningin Máxima in 2016 de Koningsdam en in 2010 de Nieuw Amsterdam. Margriet nam eerder al vier schepen voor haar rekening.
Net voor het keerpunt passeert het nieuwe vlaggenschip van de HAL haar oudere zus, de Volendam. Zij ligt aan de overkant van de rivier sinds april van dit jaar stil. Aan boord zijn 1200 Oekraïners, voornamelijk gezinnen met kinderen.
De gemeente Rotterdam had het schip tot eind juni gecharterd, maar heeft gevraagd om het met tien weken te verlengen. Volgens de overeenkomst serveert de HAL drie maaltijden per dag, biedt opvang aan in privéhutten, levert het schoonmaakdiensten, biedt het toegang tot het gebruik van openbare ruimtes, fitnessfaciliteiten en internet. De Volendam telt ongeveer 650 bemanningsleden.
Cheesecake
Leed dus aan de ene kant van de rivier omdat mensen huis en haard in Oekraïne moesten ontvluchten en aan boord van de Volendam zijn ondergebracht. Luxe aan de andere kant van de waterweg voor hen die zich vrijwillig en tegen betaling een week lang in luxe onderdompelen en hun lunch maandag afsluiten met „Vanilla Pistachio Struesel Cheesecake”. En hoewel de HAL-top liefdadigheid uitstraalt, is het dat niet helemaal. Kenners beweren dat de maatschappij met het verhuren van de Volendam als opvanglocatie beter af is dan met het in de vaart brengen van het schip.
Nico Bleichrodt, vicepresident internationale verkoop van de HAL, is onlangs aan boord van de Volendam geweest en zag heel veel kinderen. „Het serveren van ijs is teruggeschroefd naar één keer per week omdat de kinderen er een beetje dol van werden.”
Bleichrodt is blij met de Rotterdam, het zevende schip in de HAL-vloot met die naam. „Ze zou eerst Rijndam worden genoemd. Maar dan zouden we na de verkoop van Rotterdam VI geen Rotterdam meer in de vloot hebben. En dat kan toch niet.” De Rotterdam VII is bijna 300 meter lang, telt 2660 bedden en heeft een kleine duizend bemanningsleden.
Opmerkelijk is de keuze van de rederij om haar nieuwste schip op gasolie te laten varen, terwijl andere cruisemaatschappijen wel overschakelen op schonere brandstoffen, zoals vloeibaar aardgas.
De ervaren cruisegangers Jaap en Lenie uit Amstelveen hebben zo hun eigen manier om te letten op klimaat en kosten. „Je kunt hier vanuit Rotterdam een dagexcursie maken naar Kinderdijk voor 130 euro per persoon”, vertelt Jaap bij de lunch. „Met de waterbus van de overkant kost het een tientje.” En vanavond is er een galadiner aan boord. Smoking verplicht voor de heren. „Bij de Dorcas Winkel voor tweedehands spullen in Aalsmeer gevonden. Nachtblauw. Voor 12,50 euro”, zegt Lenie. „En omdat er een gat onderin de broek zat kregen we hem voor 9,50 euro.”