Schiphol roept alle reizigers op niet naar luchthaven te komen
Personeel van KLM staakte zaterdagochtend op luchthaven Schiphol. Volgens vakbond FNV gaat het om een ‘wilde staking’ van medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen van onder meer bagage.
Een woordvoerder van de luchthaven bevestigt dat er gestaakt wordt door „afhandelingspersoneel”. Op Schiphol wordt zaterdag grote drukte verwacht vanwege de meivakantie die is begonnen.
Volgens vakbond FNV hebben alle 150 platformmedewerkers van KLM het werk neergelegd. De afhandelingstak van KLM is de grootste afhandelaar op Schiphol en goed voor de afwikkeling van ongeveer de helft van alle vluchten. Volgens FNV is KLM de grootste, maar betalen ze de medewerkers ook het minst en delen ze het minst aantal vaste contracten uit.
Een wilde staking wil zeggen dat die niet door de vakbond is georganiseerd. Aanleiding voor de staking is volgens FNV de aankondiging van KLM dat een deel van de werkzaamheden van het personeel uitbesteed zal worden aan Viggo, een onafhankelijk afhandelingsbedrijf. Dit vanwege personeelstekorten. Werknemers zouden dit onlangs te horen hebben gekregen.
De staking is volgens FNV zaterdagochtend om 06.00 uur begonnen.
De wilde staking van KLM-medewerkers op Schiphol is afgelopen. Dat zegt Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol bij vakbond FNV.
De boze medewerkers van KLM hebben gesproken met operationeel directeur René de Groot van de maatschappij. Niet bekend is of daar toezeggingen zijn gedaan. De afhandelingstak van KLM is de grootste afhandelaar op Schiphol en goed voor de afwikkeling van ongeveer de helft van alle vluchten.
FNV stelt dat de personeelstekorten volgens werknemers vooral veroorzaakt worden door de slechte arbeidsvoorwaarden, zoals een laag loon en louter flexibele contacten. Leden van FNV zouden daar bij de vakbond al eerder over hebben geklaagd. Werknemers zouden volgens de bond „zeer duidelijk” aan hebben gegeven de enorme werkdruk niet meer te zullen accepteren.
Schiphol wijst erop dat in de sector al structureel sprake was van personeelstekorten. Dat is het geval bij bijvoorbeeld de beveiliging en de afhandeling van passagiers en bagage. Door de coronacrisis werd er twee jaar lang veel minder gevlogen. Daardoor waren er ook veel minder mensen nodig. Het lukt de bedrijven op de luchthaven niet om die mensen weer terug te krijgen.
Geannuleerde vluchten en lange rijen
De staking zorgt volgens de luchthavenexploitant voor een extra uitdaging op een dag die toch al te boek stond als de drukste van dit jaar tot nu toe. De luchthaven verwerkt zaterdag volgens planning zo’n 160.000 reizigers. Een woordvoerder van de luchthaven benadrukt dat medewerkers proberen zo goed als het kan reizigers bij te staan door informatie te delen en ze naar de gate te helpen.
Op de site van Schiphol staat al dat verscheidene vluchten op zaterdagmorgen zijn geannuleerd. Op sociale media klagen mensen over de drukte op de luchthaven. Mensen laten weten lang te moeten wachten voor het inchecken van hun bagage, maar ook voor het ophalen ervan bij aankomst in Nederland. Sommige twitteraars zeggen begrip te hebben voor de medewerkers, maar niet te begrijpen dat er precies op een drukke dag gestaakt moest worden.
Er zijn momenteel duizenden mensen. Er staat een rij van honderden meters voor een van de vertrekhallen. De rij loopt door tot buiten het gebouw van de luchthaven. Mensen worden via één ingang binnengelaten. Er wordt omgeroepen dat het druk kan zijn vanwege de meivakantie, een tekort aan personeel en de staking. Ook worden reizigers via een mededeling op de beeldschermen ingelicht over de werkonderbreking.
Bij het loket voor internationale treinreizen staat een lange rij. Deze mensen proberen met de trein naar Frankrijk of Duitsland te reizen nadat hun vlucht werd geannuleerd.
Vliegtuigen van KLM en van partners van KLM, zoals Delta en Air France, die op Schiphol landen worden ook niet uitgeladen. Personeel zorgt er nog wel voor dat mensen het vliegtuig kunnen verlaten. Maar koffers en tassen blijven in het ruim.
Schiphol roept alle reizigers op niet meer naar de luchthaven te komen. Met het oog op de veiligheid is verdere toestroom van passagiers niet verantwoord. Het gaat om passagiers voor alle vluchten, dus ook de vluchten die niet door KLM worden uitgevoerd.
De oproep geldt in ieder geval voor mensen die voor zaterdag 15.00 uur zouden vertrekken. Reizigers wordt geadviseerd om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappijen.
De Koninklijke Marechaussee meldt dat de situatie op Schiphol „stabiel” is.
Er hebben zich nog geen „incidenten” voorgedaan, aldus een woordvoerder van marechaussee. De organisatie houdt de drukte goed in de gaten. „Als er bijvoorbeeld brand uitbreekt moeten we wel iedereen in veiligheid kunnen brengen.” De situatie wordt op dit moment nog niet als onveilig beschouwd.
De afritten van de A4 bij Schiphol zijn momenteel dicht, meldt Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. „Vanwege de staking op Schiphol en de daarbij komende veiligheidsredenen” zijn op dit moment de afritten bij Schiphol van de A4 Den Haag - Amsterdam in beide richtingen dicht, aldus Rijkswaterstaat.
Drukte door meivakantie
De luchthaven had mensen voorafgaand aan de meivakantie al gewaarschuwd voor lange rijen en drukte. Mensen die zondag met KLM, Transavia of easyJet vliegen, wordt gevraagd drie uur voor vertrek van hun vlucht naar de luchthaven te komen vanwege de drukte.
Tussen 23 april en 8 mei verwacht Schiphol dagelijks gemiddeld 174.000 reizigers. Dat is nog niet het aantal van 230.000 tot 240.000 dat op de drukste tijden voor corona werd verwerkt. Maar wat meespeelt is dat mensen niet meer gewend zijn om in de rij te staan.