Flinke opmars elektrische auto bij RD-lezers
Een op de tien RD-lezers rijdt elektrisch. Een forse stijging vergeleken met de schamele een op de 25 in 2015. Van alle respondenten met een elektrische auto beschikt 63 procent bovendien over eigen zonnepanelen; altijd handig om de accu’s goedkoop van stroom te voorzien.
De hoogte van het inkomen lijkt niet van invloed te zijn voor het bezitten van een elektrische auto. Zowel voor de lage, de midden- als de hoge inkomens schommelt het bezit van een elektrische of hybride auto rond de 10 procent.
De deelauto is in reformatorische kringen niet bepaald populair. RD-lezers die aangeven een auto te delen met buren of bekenden schommelt rond de 1 procent. Een relatie met het inkomen is hier niet aan te wijzen. Mogelijk doen respondenten dit vooral uit ideële motieven, zoals zorg voor de schepping. Vooral mensen tussen 30 en 49 jaar maken gebruik van een gedeelde auto. Is voor hen de auto minder een statussymbool dan voor de jongere en de oudere garde? Die vraag beantwoordt het onderzoek echter niet.
Interessant is ook dat zo’n 5 procent aangeeft een deelauto te overwegen. Dit speelt vooral bij de hogere inkomens. Een onderzoek over een aantal jaar kan uitsluitsel geven wat van die plannen terecht is gekomen.
RD-lezers maken steeds minder gebruik van het openbaar vervoer voor privébestemmingen: zeven op de tien zegt nooit een bus of trein meer te pakken. Vergeleken met de vorige peiling in 2015 is de populariteit van het OV sterk omlaag gegaan: toen maakte de helft nooit gebruik van het OV voor privébestemmingen. Mogelijk zijn de coronaregels hierop van grote invloed geweest.
Ook lijkt het gebruik van het OV te maken te hebben met de hoogte van het inkomen. Van de RD-lezers met een beneden-modaal inkomen maakt 1 op de 10 gebruik van het OV. Bij respondenten met een boven modaal inkomen, is dat een kleine 2 procent. Vreemd genoeg zijn het ook juist de hoger opgeleiden die gebruik maken van het OV. Een verklaring kan zijn dat het hier vooral gaat om studenten.
Vliegen ligt sinds de klimaattop van Parijs van 2015 onder een vergrootglas. Mensen die verre reizen maken, lijken zich daarvoor te moeten verontschuldigen. Ondanks deze gecultiveerde vliegschaamte stapt 9 procent van de RD-lezers nog geregeld in een vliegtuig. Hoe dat in 2015 was, is onbekend. Die vraag werd toen niet gesteld. Een ding blijkt wel uit de laatste steekproef: hoe hoger de opleiding van de respondenten, hoe vaker ze gebruik maken van het vliegtuig.