Online verkoper scoort beter met een fysieke winkel erbij
Het combineren van een online retailkanaal met een netwerk van fysieke winkels in het land kan het aantal retourzendingen met zo’n 15 procent verminderen.
Dat blijkt uit onderzoek waarop datawetenschapper Christian Hirche donderdag promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen, schrijft Trouw. Doordat er minder pakketjes teruggestuurd worden, wordt het online rendement per klant met meer dan 5 procent verhoogd.
Een retailer die nu nog winkels heeft en die overweegt om naar 100 procent online te gaan, zou zich dus tweemaal achter de oren moeten krabben. En de volledig online retailer zou eens moeten overwegen winkels te gaan inrichten. Voorbeelden zijn er al. Amazon is volledig online groot geworden, maar zet nu verschillende winkelketens op, waaronder boekhandels.
In Nederland is Coolblue een voorbeeld; ook vooral online, maar met inmiddels winkels in tien steden. Hirche: „Een belangrijke overweging is zichtbaarheid. Retailers willen niet de anonieme online verkoper zijn, ze willen zichtbaar en aanspreekbaar zijn. Voor het effect op de omzet wordt dan vooral gekeken naar de verkoopcijfers. Fysieke winkels kunnen nieuwe klanten aantrekken.”