Uitzendbureau Breevaart Personeel pakt het informeel aan
De arbeidsmarkt zit op slot. Werkgevers staan te springen om medewerkers, maar die zijn moeilijk te vinden. Uitzendbureau Breevaart Personeel kiest voor een informele aanpak om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen.
Jaarlijks helpt de arbeidsbemiddelaar uit Krimpen aan den IJssel 150 mensen aan het werk in onder meer de techniek, bouw en metaalindustrie, vertelt eigenaar Louwrens van den Breevaart (32). Zijn bureau heeft momenteel 250 vacatures openstaan. „Dat is een gezond aantal voor een relatief klein bedrijf. We merken alleen wel dat die niet zo makkelijk zijn in te vullen als voorgaande jaren.”
Recruiter Hans Bos (31) weet als geen ander dat er rap moet worden gehandeld als hij een geschikte kandidaat voor een openstaande vacature op de korrel heeft. „Als je maar even treuzelt, heeft diegene al ander werk gevonden. Een goede kandidaat is doorgaans al door 25 uitzendbureaus gebeld voordat hij een baan accepteert.”
Het is dus de kunst om je als arbeidsbemiddelingsbureau van de grijze massa te onderscheiden, stelt Van den Breevaart. „Een uitzendbureau mist nu eenmaal de uitstraling van een bedrijf. Een kandidaat wordt altijd blijer als hij rechtstreeks door een bedrijf benaderd wordt. Maar bedrijven weten weer niet waar ze moeten zoeken.”
Daarom voert zijn bureau onder meer zogeheten inhousetrajecten uit: een recruiter werkt wekelijks een of meerdere dagdelen bij een onderneming die op zoek is naar personeel. Bos doet dat ook. Namens dát bedrijf belt hij kandidaten. „Ze denken meteen: Ik heb nu een directe werkgever aan de lijn”, vertelt Bos. „Dat maakt meer indruk dan dat er een uitzendbureau belt.”
Als de kandidaat oren heeft naar een gesprek, kan hij meteen op de bedrijfslocatie langskomen. „Hij kan daar dus gelijk de sfeer proeven”, aldus Bos. Als het tot een dienstverband komt, treedt de kandidaat rechtstreeks, zonder verdere tussenkomst van Breevaart Personeel, bij het bedrijf in dienst.
Seizoenswerk
Bij het gewone uitzendwerk ligt dat anders, vertelt Van den Breevaart. Dan krijgt een kandidaat een dienstverband bij Breevaart Personeel, dat hem vervolgens weer uitleent aan een onderneming. „Het is wel de bedoeling dat de kandidaat na een bepaalde tijd in dienst treedt bij het bedrijf waaraan wij hem verhuren; uitgezonderd bij werk dat per definitie tijdelijk is, zoals seizoenswerk in het groen.”
Van den Breevaart gaat altijd eerst bij bedrijven langs voordat hij voor ze gaat werven. „We vinden een persoonlijk gesprek belangrijk. Pas na goed te hebben geluisterd weet je welke kandidaten goed bij de onderneming zouden passen.”
Hij merkt dat bedrijven vanwege de personeelsschaarste minder kieskeurig zijn. Dat zorgt voor een iets hogere personeelsverloop dan normaal. Van den Breevaart: „Bedrijven geven kandidaten eerder het voordeel van de twijfel. Ze stellen hun eisen naar beneden bij; ze hebben immers mensen nodig.”
Digitaal
Steeds meer uitzendbureaus schakelen over naar digitale dienstverlening, waarbij werkgevers en werkzoekenden elkaar bijvoorbeeld kunnen vinden op een platform. Het uitzendbureau faciliteert dit, maar daar houdt de bemoeienis vaak op. Breevaart Personeel gaat bewust niet in die trend mee.
„Het is en blijft een mensenvak”, stelt Bos. „Na een goed gesprek weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat maakt het makkelijker om iemand bij het juiste bedrijf aan te bieden. Dat zorgt voor een hogere slagingskans. Wij zullen nooit zover automatiseren dat het persoonlijke gesprek verdwijnt.”
Van den Breevaart denkt dat zijn bedrijf met de persoonlijke benadering veel toekomst heeft. „De laatste jaren zijn we op deze manier gegroeid. Het enige verschil met vroeger is dat we minder kandidaten uitzenden, maar vaker via bijvoorbeeld inhouseprojecten koppelen aan bedrijven.”
De drie kernwaarden van het bedrijf – ”gewoon, persoonlijk en vertrouwd”– hanteren Van den Breevaart en Bos naar opdrachtgevers én kandidaten. Van den Breevaart: „Daarom doen werkgevers graag zaken met ons en willen werkzoekenden voor ons werken.”