Al slapend (of soezend) naar de verre bestemming
De nachttrein maakt een comeback. In december startte de verbinding tussen Nederland en Zwitserland. Hoe bevalt dat? En is een treinvakantie met het gezin een optie?
Dingdong! De omroeper op Arnhem Centraal kondigt de internationale slaaptrein naar Zürich aan. Weldra rolt de blauwe Nightjet het station binnen. Met de rolkoffer en de tickets in de hand gaat het naar het juiste rijtuig – nummer 183 en ligplaatsen 75 en 76. De conducteur wijst echter naar een ander rijtuig. In 183 doet de kachel het namelijk niet. De Nightjet is niet de jongste meer en tobt met mankementen. Niet verbazend, want tot vier jaar geleden waren dezelfde treinstellen ook nog in gebruik voor deze verbinding. Nu is de lijn nieuw leven ingeblazen.
Niet veel later zet de trein zich in beweging richting Zwitserland. De bergen roepen. De nacht valt.
De ligplaatsen bevinden zich in een kleine, maar knusse coupé en bestaan uit vier slaapbanken met een dun kussentje. Niet overdreven luxe, maar toch altijd nog heel wat beter dan de houten britsen waarop men vroeger wel sliep. Elders in de trein zijn er zitplaatsen en daarnaast de comfortabelere slaapplaatsen met een serieus matras en een dito kussen.
Het vallen van de nacht betekent: gaan slapen. Maar op een ongebruikelijke plek als deze is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Van slapen komt in eerste instantie niet veel. De trein bonkt over de rails. In Duitsland maakt de trein diverse tussenstops. Piepend en knarsend komt de Nightjet tot stilstand. Gauw even omdraaien en weer verder doezelen. Maar voor dromenland weer in zicht komt, zet de trein zich alweer in beweging. Het resultaat: weer wakker.
De als service bijgeleverde oordoppen doen goed dienst, maar werken niet afdoende tegen de harde geluiden – metaal op metaal. Daarbij komt dat het niet alleen wennen is aan het geluid, maar ook aan de onverwachte bewegingen van de trein. Het inwendige kompas is die bewegingen niet gewend tijdens de slaap. Als het ijzeren ros over een wissel zwenkt, zwenken de coupés –passagiers incluis– mee.
Na kilometerslang dommelen plus wat uurtjes diepere slaap komt Basel in zicht. De wekservice klopt op de deur en brengt een ontbijtje: twee kaiserbroodjes en een kopje koffie. De dag breekt aan. Welkom in Zwitserland.
Pluspunt
Voor medepassagiers Gwen en Serge betekent de trip in de nachttrein het begin van hun wintersportvakantie. Met hun vier kinderen van tussen de 8 en de 13 jaar zijn ze ook vanaf Arnhem vertrokken. Ze zijn blij met de nieuwe nachtverbinding naar de Alpen. „Nu de nachttrein er weer is, willen we er graag gebruik van maken. Dit initiatief steunen we.”
Volgens hen is het grootste pluspunt van de Nightjet de rust die het geeft. „De trein brengt je terwijl je slaapt, je komt uitgerust aan en je hebt na het arriveren ook nog wat aan je dag. Heel relaxed. Daarbij komt dat je vakantie al begint met dat je weggaat. De treinreis is een belevenis op zich. De kinderen vinden het fantastisch.”
Duurzaamheid is voor het stel een belangrijke overweging om de trein te pakken. Door de auto te laten staan, voorkomen ze de uitstoot van een hoop uitlaatgassen. Treinreizen zit tegenwoordig dan ook zeker niet op een zijspoor. Steeds meer mensen laten vanuit klimaatoverwegingen het vliegtuig en de auto links liggen. De Europese Unie zet er ook vol op in (zie ”Europa zet in op treinreizen”).
Dromenland
Een nadeel aan een vakantie met een nachttrein is dat je wat beperkt bent in wat je kunt meenemen. Bij een grote koffer houdt het wel ongeveer op. Ook moet je rekening houden met een wat gebroken nacht. Al hebben kinderen daar vaak minder last van. Die reizen vrijwel altijd en overal wel af naar dromenland, als ze maar moe genoeg zijn.
Ook de prijs kan tegenvallen. Nog afhankelijk van het type plaats en het aantal kinderen ben je toch algauw enkele honderden euro’s kwijt.
Daartegenover staat wel dat de nachttrein je op een ontspannen manier naar een verre bestemming brengt. De kinderen vliegen elkaar op de achterbank in ieder geval niet in de haren. Behalve ontspannen is de reis efficiënt. Al zou je geen oog dichtdoen, dan nog pak je op zijn minst wat rust. Zo kun je redelijk fris de eerste vakantiedag gaan vieren. Het alternatief –’s nachts per auto naar Zwitserland– scoort dan minder. Dat betekent vooral voor de chauffeur urenlang opperste concentratie. Met als gevolg een vaak slopende eerste dag. Een andere optie is overdag gaan rijden, maar dan blijft er van de eerste vakantiedag helemaal weinig over.
Gwen en Serge nemen de nadelen, zoals de extra kosten, in ieder geval graag voor lief. „Hoewel onze tickets vrij prijzig waren, betaalden we voor de kinderen maar 28,50 euro. De prijs van benzine ligt tegenwoordig ook erg hoog.” Ze zijn er enthousiast over dat er in Europa steeds meer nachttreinen op de rails worden gezet. „Als de vakantie bevalt, gaan we die zeker vaker gebruiken.”