De pro-life-boodschap die stichting Platform Zorg voor Leven deze week uitzendt via radio, televisie en internet heeft 160 klachten opgeleverd bij de Reclame Code Commissie. Niet eerder kreeg zo’n campagne zoveel klachten.
De Reclame Code Commissie (RCC), die onder meer toetst of reclame overeenstemt met de wet, waarheid, goede smaak en het fatsoen, heeft dat dinsdagavond bevestigd tegenover het Nederlands Dagblad. „Het zijn er veel”, concludeert woordvoerder Kirsten van Kleeff van de RCC, die nog niets over de aard van de klachten kan zeggen. Nieuwe klachten worden niet meer in behandeling genomen, blijkt uit een bericht op hun website. „Het gaat ons niet om het aantal, we kijken naar de meest representatieve reacties en zullen die behandelen”, verduidelijkt Van Kleeff.
In de huidige campagne, die tot en met zaterdag duurt, wordt onder meer ingespeeld op de leus ”baas in eigen buik”. De slogan stamt uit de jaren zeventig toen de feministische groep Dolle Mina met ontblote buiken met die leus erop, demonstreerde voor zelfbeschikkingsrecht van vrouwen. Het platform draait het in de campagne nu om: ”Baas in eigen buik? Bekijk het eens van de ándere kant en vergeet het báásje in eigen buik niet!”
„Zoveel klachten hebben we nog nooit gehad”, reageert voorzitter Diederik van Dijk van Platform Zorg voor Leven. „Dit is opmerkelijk, ik weet niet hoe dat komt. We willen niet onnodig kwetsen of veroordelen, maar hulp bieden en de correcte feiten over abortus brengen.” Mogelijk komen de klachten voort uit tegenacties van pro-choiceorganisaties, meent hij. „Zij maken zich druk over de christelijke zorgverzekeraar Pro Life die geen abortus vergoedt en de kwaliteit van gastlessen op scholen over abortus. Daarmee reageren ze op onze jaarlijkse actie. Onze boodschap levert reuring op. Dat geeft niet, het ergste is als de boodschap doodgezwegen wordt.”
KRO-NCRV-radiopresentator Margriet Vroomans sprak op Twitter over „een misselijkmakende reclame.” Volgens PvdA-fractievoorzitter Lilianne Ploumen is de Week van het Leven een week tegen vrouwenrechten. Het Humanistisch Verbond vindt de beelden in de campagne niet kloppen.