Een klimaattop bezoeken is één, maar er op een duurzame manier komen is twee. Hoe kom ik op een klimaatbewuste manier in Glasgow?
Het begint al bij het plannen. Hoelang ga ik? Dat is natuurlijk ook iets wat vrouwlief aangaat. Dus volgt er intensief overleg. Ik moet praten als Brugman. Al ben ik graag bij het gezin, toch moet het bezoek wel de moeite waard zijn. Je gaat niet voor een paar dagen heen en weer. En daarnaast: ik ben toch niet van plan om elk jaar te gaan? Nu de top zo’n beetje in de Hollandse achtertuin wordt georganiseerd én het een belangrijke is, bezoek ik hem het liefst in een keer goed. De volle twee weken wordt wat te gortig, dus ik moet kiezen. Het begin of het einde. Aan het begin zijn alle wereldleiders er, maar aan het einde worden er mogelijk belangrijke knopen doorgehakt.
De discussie levert aardige gezichtspunten op. Even word ik zelfs in de verleiding gebracht om een vlucht te boeken. Want dan ben ik korter weg en dat is toch ook duurzaam? Duurzaam voor het gezin welteverstaan. Want duurzaamheid gaat niet alleen over Planet (de planeet), maar ook over People (mensen). Daarnaast: de vliegtuigen gaan sowieso wel. En valt er niet te compenseren door bomen te planten? Maar nee. Ik houd mezelf voor dat ik geen concessies moet doen aan principes: practice what you preach.
De keuze om vroeg of laat te gaan, wordt helemaal makkelijk als ik erachter kom dat er een speciale klimaattrein vanuit Nederland vertrekt. Dan ben ik om. Een trein vol met klimaatliefhebbers: dat is ook nog eens interessant voor een artikel. De boeking is zo gefixt. En nog goedkoop ook: 70 euro. Uit onderzoeken blijkt steeds weer dat treinen veel klimaatbewuster is dan vliegen. Volgens Eurostar –van de klimaattrein– stoten hun trips 80 tot 90 procent minder CO2 uit dan dezelfde reis met het vliegtuig.
Het geeft een dubbel gevoel dat er juist voor een klimaattop zoveel wordt gevlogen. Aan de andere kant houd ik niet van vingerwijzen. Zolang er geen groen alternatief is, heb ik begrip voor wereldleiders die in het vliegtuig stappen. Ze komen immers juist naar Glasgow om vervuiling aan te pakken?
Rest me nog de terugweg. Ik besluit de nachtboot tussen Newcastle en IJmuiden te boeken. Alles beter dan het vliegtuig. Nu gaan ferries ook niet door voor de schoonste vervoersmiddelen, maar toch. Vervoerder DFDS bezweert dat het groene ambities heeft en CO2 compenseert door bomen te planten. Met een klimaatneutraal retour op zak, kan ik met een gerust hart naar Glasgow. Of had ik thuis moeten blijven en de top online moeten volgen?