Definitief einde girokaart nog ongewis
De acceptgiro bestaat 44 jaar. De vraag is alleen: hoe lang nog? Al jaren neemt het gebruik van de gele betaalkaart af.
De cijfers liegen er niet om in het jaarverslag van Currence, het bedrijf achter de betaaldiensten in Nederland en eigenaar van de acceptgiro. Online betalingen worden jaarlijks steeds populairder. Zo wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van de betaaldienst iDEAL. Vorig jaar registreerde Currence 890 miljoen betalingen. Een stijging van 33,5 procent ten opzichte van 2019.
De lockdown blijkt een stimulerend effect te hebben gehad. De consument kon niet fysiek naar de winkel en deed de aankopen meer dan ooit online. Hier profiteerde iDEAL dus van. De omzet van alle transacties steeg met 31 procent tot bijna 70 miljard euro. Currence meldt dat de onlinemarkt in aankopen in 2020 met 27 procent is gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor.
Ondertussen verkeert het gebruik van de acceptgiro al langer in een neerwaartse spiraal. In 2013 verwerkte Currence nog 39 miljoen betaalkaarten, vorig jaar was dit aantal geslonken tot 6,4 miljoen. Daarom houdt het bedrijf nadrukkelijk de optie open om dit betaalproduct op termijn versneld vaarwel te zeggen.
Belangrijk om te vermelden: Currence heeft nog geen definitief besluit genomen. Het bedrijf wilde aanvankelijk al per 1 januari 2019 stoppen met de acceptgirokaart. Na overleg met banken en gebruikers én mede op verzoek van de Consumentenbond is dit besluit echter voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Verontrust
Op een oproep in het Reformatorisch Dagblad over het eventueel verdwijnen van de acceptgiro hebben veel verontruste lezers gereageerd. Het merendeel betreft mensen van boven de 65 jaar. De lezers geven aan nog regelmatig gebruik te maken van de betaalkaart en willen dat die blijft bestaan. De acceptgiro wordt veel gebruikt voor donaties aan goede doelen, maar ook voor andere betalingen.
De meest genoemde bezwaren tegen afschaffing zijn: niet of beperkt vaardig zijn met internet, beducht voor oplichting via dit medium en zo lang mogelijk zelfstandig willen blijven zonder iemand nodig te hebben voor hulp.
Andere argumenten zijn: geen bankkantoor in de buurt waar men terecht kan voor hulp, slecht getallen van een beeldscherm kunnen aflezen en moeite hebben met de dwang om tot één manier van betalen te worden verplicht.
Meldpunt
De Protestants Christelijke Ouderenbond (PCOB) maakt zich al langer zorgen over de toegankelijkheid van het betalingsverkeer voor ouderen. Zo lanceerde de bond in november vorig jaar het meldpunt ”Bank Dicht!” omdat steeds meer bankfilialen de deuren sluiten. Pien Wils, communicatieadviseur bij PCOB, vindt dat een zorgelijke tendens. „Het eventueel verdwijnen van de acceptgirokaart past in die ontwikkeling.”
Er is de bond veel aan gelegen om de acceptgirokaart te behouden, ook als er voor deze dienst moet worden betaald om het voor de banken rendabel te houden. Wils: „Wat ons betreft blijft het gebruik van de acceptgiro kosteloos. Maar als er dan toch voor betaald moet worden, willen we dat de kosten –net zoals voor de pinpas– in het bankpakket zijn inbegrepen. Want als een oudere voor elke afzonderlijke acceptgiro extra moet betalen, lopen de kosten al snel op.”
Strepen
Als de plannen om de acceptgiro af te schaffen serieuzer worden, zal de PCOB aan de bel trekken. In het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer, een overlegplatform waarin verschillende instanties vertegenwoordigd zijn, zal de ouderenbond dan op haar strepen gaan staan. Wils: „De detailhandel is doorgaans juist voor contactloos betalen, maar ook andere ouderenbonden zullen bezwaar maken. Mocht de acceptgiro dreigen te verdwijnen, dan zullen we dat zeker niet onberoerd laten.”