Economie

PepsiCo rekent op hogere kosten door importheffingen Trump

Pepsi-maker PepsiCo verwacht dat de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump de kosten in de toelevering gaan opdrijven. De frisdrank- en snackproducent, die ook achter merken als 7Up en Lay’s zit, denkt ook last te blijven hebben van voorzichtige consumentenbestedingen.

24 April 2025 12:59Gewijzigd op 24 April 2025 13:15Leestijd 2 minuten

„Als we vooruitkijken, verwachten we meer volatiliteit en onzekerheid, vooral met betrekking tot ontwikkelingen in de wereldhandel, waarvan we denken dat die onze kosten in de toeleveringsketen zullen verhogen”, zei topman Ramon Laguarta van het Amerikaanse concern bij de kwartaalcijfers. PepsiCo wil die hogere kosten waar mogelijk aanpakken en probeert daarbij klantrelaties „zo min mogelijk te verstoren”.

De omzet van PepsiCo daalde in het eerste kwartaal met 1,8 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, tot 17,9 miljard dollar (omgerekend ongeveer 15,8 miljard euro). De nettowinst zakte tot ruim 1,8 miljard dollar, van ruim 2 miljard dollar een jaar eerder.

PepsiCo heeft daarnaast zijn winstvooruitzichten voor het hele jaar naar beneden bijgesteld. Ook dat is een teken dat de vraag naar de snacks en frisdranken van het bedrijf onzeker is onder het onvoorspelbare handelsbeleid van de Verenigde Staten en een verminderd consumentenvertrouwen. Onder PepsiCo vallen ook merken als Doritos, Lipton en Cheetos.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Vond je dit artikel nuttig?

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer