Cultuur & boeken

Beloften over vrederijk eenzijdig belicht

Het woord ”vrede” heeft in deze wereld vol onrust, strijd en oorlog een bijzondere klank. Het roept al eeuwenlang verlangens op naar het vrederijk waar de Bijbel over spreekt. Heeft een gekoesterde verwachting goede grond? En hoe wil God die vervullen?

Ds. C. J. Meeuse
20 May 2021 15:22
„Is er een perspectief naar de toekomst, dan vraagt dit om een zorgvuldig vergelijken van Schrift met Schrift.” beeld Flickr/Marin Sercombe
„Is er een perspectief naar de toekomst, dan vraagt dit om een zorgvuldig vergelijken van Schrift met Schrift.” beeld Flickr/Marin Sercombe

Hendrik Schipper, voorzitter van het Boaz World Project, heeft een nieuwe uitgave het licht doen zien met enkele honderden teksten die hij in verband probeert te brengen met het Messiaanse vrederijk dat hij verwacht. De letterlijke betekenis in de tijd van de profeet zou voorop moeten staan, maar Schipper probeert de teksten in het kader te plaatsen van zijn toekomstverwachting.

In vetgedrukte korte zinnen die tussen de teksten geplaatst zijn, geeft hij een voortdurende herhaling van zijn chiliastische ideeën, die geen goede verklaring geven van de rijke inhoud ervan. Een chiliast neemt een deel van Openbaring 20 en gebruikt dit als een bril om heel de Bijbel te lezen. Het zou beter zijn om dit moeilijke gedeelte vanuit heel de Schrift te verklaren.

Beloften

Zeker twee derde van zijn boekje is met Bijbelse beloften gevuld. Schipper zoekt eerst de verklaring voor Israël en het vrederijk in de nabije toekomst. Hij erkent wel dat zulke teksten ook betrekking kunnen hebben op het geestelijk leven, maar hij besteedt daar verder weinig aandacht aan. Is er een perspectief naar de toekomst, dan vraagt dit om een zorgvuldig vergelijken van Schrift met Schrift, waarbij de wijze waarop de Heere Jezus over de toekomst sprak, niet over het hoofd moet worden gezien. Christus leert ons in Handelingen 1:7 bescheidenheid, als Hij zegt: „Het komt u niet toe te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft.”

Schipper spreekt voortdurend over het vrederijk dat hij verwacht, maar beter is te letten op het Koninkrijk Gods, waar de Heere Jezus van zegt dat het in ons komt. Ware vrede met God is er door schuld vergevende genade. Schipper noemt de wedergeboorte wel, maar zegt ervan: De mens moet willen. God wil wel. De keus ligt bij de mens. Ook zijn uitspraak dat Christus Zijn leven gaf voor allen, toont dat hij ten aanzien van de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten de kant kiest van de dwalingen die daar weerlegd worden. Zo mist hij zicht op het Koninkrijk van Gods genade, dat alleen op Gods werk gegrond is.

17121931.JPG
beeld RD

Joodse volk

Veel aandacht geeft Schipper aan het Joodse volk en hij denkt dat het in zijn totaliteit na of in de grote verdrukking als in een enkele dag bekeerd zal worden en dat 144.000 Joodse gelovigen daarna in de wereld het Evangelie gaan verkondigen. Het aardse Jeruzalem geeft hij in zijn verwachte vrederijk een grote plaats en hij meent dat Christus daarin zal regeren te midden van een bekeerd Jodendom. Paulus mag in Romeinen 11 rijke beloften voor Israël doorgeven, maar hij zet ze niet in een kader van zo’n vrederijk.

Helaas acht ik Schippers boekje voor Bijbelstudie niet goed bruikbaar. Maar laten we er toch van leren, en wel dat we niet onze eigen fantasie over de Bijbelteksten heen mogen leggen, maar een luisterhouding nodig hebben om te horen wat God door Zijn Woord en Geest tot ons zegt.

Boekgegevens

De actualiteit van Gods Woord. Deel 2: Gods Koninkrijk is nabij. Koninkrijk van Vrede, Hendrik Schipper; uitg. Boaz World Project; 192 blz.; gratis te bestellen bij de uitgever

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer