Nederlanders hebben in crisisjaar 2020 flink meer besteld bij webshops, vooral als gevolg van de coronapandemie en de overheidsmaatregelen die zijn genomen om verspreiding van het virus in te dammen.
Volgens onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders blijkt dat er 26,6 miljard euro werd uitgegeven, wat 7 procent meer was dan een jaar eerder. Het totale aantal aankopen steeg met ruim een kwart tot 335 miljoen bestellingen.
Volgens de onderzoekers werden met name meer producten online aangeschaft. De totale bestedingen stegen hier met 43 procent en het aantal online aankopen met 41 procent. Dat mensen als gevolg van de lockdownmaatregelen meer tijd thuis doorbrachten, is volgens de onderzoekers ook duidelijk te merken in het online koopgedrag. Met name bij producten voor in en om het huis en bij sport en recreatie was sprake van een stevige groei van de uitgaven tot wel 83 procent.
De groei bij online aangeschafte producten vormde een contrast met de klappen die onder andere vielen in de reis- en vrijetijdsbranche. De uitgaven aan pakketreizen zakten met 72 procent in. Bij de euro’s die aan losse vliegtickets en accommodaties werden uitgegeven was de daling 37 procent. De totale dienstensector zag de onlinebestedingen vorig jaar met 39 procent dalen. Het aantal aankopen zakte met 37 procent in.