Economie
Jong en een eigen onderneming starten in coronatijd

Veel bedrijven hebben het door de coronamaatregelen zwaar of kunnen niet blijven bestaan. Thomas, Lidewey en Louise, leerlingen uit vwo 6, startten juist in deze tijd hun eigen onderneming.

Bastiaan van Soest
10 March 2021 20:21
Van links naar rechts: Louise, Lidewey en Thomas. De drie zitten nog op school en startten een eigen onderneming in coronatijd. beeld RD
Van links naar rechts: Louise, Lidewey en Thomas. De drie zitten nog op school en startten een eigen onderneming in coronatijd. beeld RD

Thomas van den Beukel (18) begon voor zichzelf tijdens de eerste lockdown. Korte tijd was hij in loondienst bij Gelderse Houtbouw, het bedrijf van zijn vader in Kootwijkerbroek. Daarna schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel, onder de naam TBusiness, gevestigd in Ermelo.

Thomas maakt visualisaties. Als klanten van het bedrijf van zijn vader een schuur laten bouwen, maakt Thomas een digitale impressie. Klanten krijgen zo alvast een indruk hoe het gebouw eruit komt te zien. De leerling van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap werkt ruim zestien uur per week voor zijn eigen bedrijf, het liefst op kantoor.

Komt het schoolwerk niet in de verdrukking? „Juist niet. Ik plan mijn schoolwerk op tijden dat het uitkomt. Mijn cijfers zijn zelfs omhoog gegaan.” Thomas, aankomend student International Business Administration: „Het voordeel van je eigen zaak is dat het echt van jezelf is. Ik draag nu zelf verantwoordelijkheid voor wat ik doe. Dat eigenaarschap motiveert mij om aan de gang te blijven. Bovendien zit er ook geld van mezelf in.”

Ook Lidewey Schipaanboord (17) en Louise Harkes (18) grepen de lockdown aan om een langgekoesterde wens uit te laten komen. De meiden, die eveneens in de examenklas van het vwo zitten, begonnen in februari hun eigen bedrijf ”November”. Lidewey: „We wilden al jaren iets als een eigen webshop of kledinglijn. Begin van dit jaar kwam het weer boven. We hadden er ook meer tijd voor. Na een afspraak bij de Kamer van Koophandel lag de weg open om te doen wat we al lang wilden.”

In korte tijd maakten Lidewey en Louise een website en deden de nodige inkopen. Wat is hun doelgroep? Louise: „We hebben kleding voor meiden van onze leeftijd. We willen dat het van goede kwaliteit is, betaalbaar en past bij onze stijl. Onze kleding is klassiek, netjes en vrolijk.”

De dames kwamen wel wat hobbels tegen. Deskundig advies kregen ze van hun vaders, die allebei ondernemer zijn. De plannen van de meiden, die beide bedrijfskunde willen gaan studeren, zijn ambitieus. Lidewey: „We willen veel wisselen van collectie en meer artikelen aanbieden. We hopen het aanbod in de toekomst uit te breiden. Tegelijk willen we het bij onszelf houden en geen personeel of winkel hebben.”

Louise: „Ooit willen we een eigen kledinglijn opzetten en zelf onze kleding laten produceren. Wat mooi is: we kunnen de dingen die we op school geleerd hebben nu toepassen in ons eigen bedrijf.”

novemberstore.nl


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer