Tijdens de lockdown leerden leerlingen op een andere manier en ontwikkelden ze zelfs extra vaardigheden, signaleert docent Willeke Thierry. „Het eigenaarschap van het leerproces ligt veel meer bij de leerlingen.”
Thierry, docent natuur- en scheikunde op het Oostwende College in Bunschoten-Spakenburg, zag wat de lockdown bij haar leerlingen aanrichtte. „Ik vind het dieptreurig dat leerlingen achter een scherm onderwijs krijgen. Bij fysiek onderwijs leren ze veel meer dan achter een scherm.”
De inspiratiebronnen voor jongeren vallen weg, signaleert Thierry: „Jongeren zitten in een cruciale fase van hun leven. Ze zijn volop in ontwikkeling en meten zich af aan anderen. Dat zijn dan met name klasgenoten en leeftijdsgenoten. Dat normale contact viel ineens weg.”Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel. De lockdown bracht voor leerlingen ook voordelen. „Jongeren hebben dan misschien minder geleerd bij natuurkunde of scheikunde, maar hebben zich op een heel andere manier ontwikkeld. Met gamen verbeteren ze misschien wel hun Engels of ze hebben een baantje waarvan ze veel hebben opgestoken.
Trouwens, je hebt nooit een achterstand op je eigen ontwikkeling. Voor docenten is het goed dat ze zich realiseren dat jongeren niet gebaat zijn bij bijscholing. Geef hun mee dat ze genoeg geleerd hebben, zij het op andere vlakken.”
Discipline
Een andere winstpunt is de toegenomen zelfstandigheid van de meeste leerlingen. Thierry ziet dat de omslag snel gekomen is, maar ook dat haar leerlingen gemotiveerd zijn om met de digitale lessen mee te doen. „Leerlingen leren nu heel erg zelfstandig te zijn. Ze moeten discipline opbrengen om de lessen te volgen. Ze moeten zelfstandig huiswerk doen, en alle opdrachten die er staan, leren in te plannen. Heel veel leerlingen hebben daar echt door geleerd. Het eigenaarschap van het leerproces ligt veel meer bij de leerlingen.”
Zelf leerde Thierry ook bij tijdens de lockdown. „Bij de eerste lockdown zijn we digitaal les gaan geven. Hoe ga ik dat ooit doen, dacht ik toen. Dat wordt niets, praten tegen een scherm. Toen de tweede lockdown kwam, ging het prima. In een jaar tijd hebben we allemaal veel geleerd, meer dan we dachten.”
Een ander voordeel van de coronacrisis is de participatie van leerlingen in hun eigen leerproces. „Afgelopen schooljaar hebben alle leerlingen een portfolio bijgehouden. Aan het eind van het schooljaar presenteerden leerlingen zichzelf. De leerling geeft aan wat hij geleerd heeft, waar hij tegenaanloopt en wat hij nog wil ontwikkelen. Ook beargumenteert de leerling waarom hij denkt dat hij mag overgaan of dat dit juist niet mogelijk is. Ik hoop dat we dat in de toekomst kunnen behouden.”
Compliment
De leerlingbespreking kreeg ook een andere opzet. Docenten vullen per leerling in wat een leerpunt is en wat een compliment verdient. Alle gemaakte opmerkingen worden met de leerlingen gedeeld. „Op deze manier kun je alle leerlingen hun verdiende feedback geven.”