„Inzet extra onderwijsgeld is lastige puzzel”
Ongekend in aard en omvang. Zo noemden onderwijsministers Slob en Van Engelshoven het nationaalonderwijsplan dat zij woensdag presenteerden. Niet minder dan 8,5 miljard euro komt vrij voor het wegwerken van corona-achterstanden. „Het geld is mooi, maar hebben we ook de mankracht?”
Heel goed nieuws, die miljardensteun voor het onderwijs, vinden Adam van Heest en Ad Geuze, respectievelijk bestuursvoorzitter van de christelijke scholengemeenschap Prins Maurits in Middelharnis en directeur-bestuurder van de ds. Joh. Groenewegenschool in Werkendam.
De afgelopen periode gingen enorme bedragen naar het bedrijfsleven, zegt Van Heest. „Dat gun ik hun van harte. Maar soms bekroop mij wel het gevoel: waar blijft de steun voor het onderwijs? Mooi dat het kabinet nu in de buidel heeft getast. Dat geeft ons een fiks steuntje in de rug.”
Gemiddeld krijgt een middelbare school 1,3 miljoen euro. Basisscholen strijken zo’n 180.000 euro op. Een fiks bedrag, vindt Geuze.„Maar dat is wel nodig. De leerlingen hebben alles bij elkaar een klein half schooljaar thuisgezeten. Dat zorgt toch voor achterstanden, cognitief én sociaal-emotioneel. Fijn dat we budget krijgen om hieraan te werken.”
Brede brugklas
Schoolbesturen mogen grotendeels zelf bepalen hoe ze het geld gaan inzetten. Zowel op de Prins Maurits als op de Groenewegenschool liggen nog geen concrete plannen. Ideeën zijn er wel, zegt Van Heest. Zo zal de Prins Maurits een deel van het bedrag waarschijnlijk specifiek voor de brugklassers inzetten. „Basisscholen zullen dit jaar kansrijk adviseren”, legt de bestuursvoorzitter uit. „Leerlingen krijgen dan bijvoorbeeld een vmbo/havo-advies, terwijl dat anders enkel een vmbo-advies zou zijn. Dat vraagt van ons een andere inrichting van de brugklas. Je zou bijvoorbeeld leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar kunnen zetten in een zogeheten brede brugklas.”
Daarnaast hoopt hij het geld te besteden aan extra handen in en rond de klas. „Hoewel we de flexibiliteit van jongeren niet moeten onderschatten, hebben ze natuurlijk wel wat meegemaakt. Extra begeleiding is gewenst.”
Puzzel
Het zal best een lastige puzzel worden het geld op een goede manier in te zetten, verwacht Geuze. „Het zou een optie zijn extra groepen te maken, waardoor de klassen wat kleiner worden. Maar dan haal je leerlingen weg uit hun klas en veilige structuur. Dat lijkt me onwenselijk. Juist nu hebben kinderen behoefte aan stabiliteit. Daarnaast is het aannemen van extra mensen door het lerarentekort niet makkelijk.”
Beide bestuurders staan weifelend tegenover de optie van extra bijlessen in de zomervakantie, waarop het kabinet aandringt. Van Heest: „Wie gaat die geven? Onze personeelsleden hebben hun vakantie nodig en om de leerlingen door allerlei commerciële partijen te laten bijspijkeren, lijkt me niet echt wenselijk.”
Collegegeld
Ook voor studenten deed het kabinet een royale geste. Zij hoeven volgend jaar slechts de helft van het collegegeld te betalen. „Goed dat deze maatregel is doorgevoerd”, vindt Emma Benschop, masterstudent meertaligheid en taalverwerving aan de Universiteit Utrecht. Persoonlijk heeft ze echter niets aan de maatregel. „Ik studeer dit jaar af en val dus buiten de boot. Dat is zuur.”
Laat het hoger onderwijs tegelijk met het voortgezet onderwijs opengaan, is het pleidooi van de studente. „Al maandenlang zitten studenten thuis. Dat zou –met het oog op de grote collegezalen van hogescholen en universiteiten – anders kunnen.”