Urker kotter slaat om, bemanning gered
De Urker kotter UK 171 Spes Salutis is woensdagmorgen tijdens het vissen omgeslagen. Het ongeluk gebeurde volgens de kustwacht op 12 zeemijl (ongeveer 22 kilometer) ten noorden van Schiermonnikoog.
De drie bemanningsleden wisten op de kiel van het schip te kruipen en werden opgepikt door de TH 10 Dirkje uit Tholen. Ze zijn vervolgens overgestapt op een reddingboot van de KNRM. Een jaar geleden verdronken twee Urkers vissers toen de UK 165 Lummetje bij Texel verging.
De UK 171 is een garnalenkotter. Volgens onbevestigde berichten is het schip bij rustig weer met het vistuig vastgelopen en omgeslagen. De opvarenden zijn de Urker eigenaars Herman (22) en Riekus (31) Romkes en een Pools bemanningslid.
De TH 10 is eigendom van de familie P.A. Baaij en zonen uit Tholen. De schipper laat via de telefoon weten dat met de Urker bemanning „alles goed” is.
De recent aangetreden burgemeester van Urk, Cees van den Bos (SGP), laat op Twitter weten dankbaar te zijn. „Ik kreeg het bericht dat de UK 171 is omgeslagen. Dan slaat de schrik je om het hart! Op Urk weten we wat de gevolgen van een ongeluk op zee kunnen zijn. Gelukkig is de bemanning door andere vissers gered. Dat stemt ons intens dankbaar.”
Johan Romkes, een oom van de twee Urker bemanningsleden was rond de middag op weg naar de Waddenkust om zijn neven op te halen. Hij heeft kort telefonisch contact met ze gehad en is dankbaar dat de drie vissers gered zijn. „Ze zijn veilig, dat is nu het belangrijkste. Ze zitten op een reddingboot, wij horen nog naar welke haven ze onderweg zijn”, zegt Romkes.
Hoe het ongeluk gebeurd is, weet hij niet. „Ze zijn ergens achter blijven haken en gekapseisd. Het ging heel snel. Een van de jongens zag nog kans een familielid te bellen en de positie van het schip door te geven. Die heeft de kustwacht ingeschakeld.”
Volgens Romkes zijn de drie vissers eerst op de kiel van hun omgeslagen kotter geklommen. Daarna zijn ze naar een reddingvlot gezwommen, dat zichzelf had opgeblazen. „De TH 10 was in de buurt aan het vissen en heeft ze opgepikt.”
De Urker zegt dat het op het moment dat de kotter omsloeg „schitterend weer” was. „Het was blak (vlakke zee, zonder golven, red.) maar het was wel erg mistig.” Op de drie vissers heeft het ongeluk een enorme impact, volgens Romkes. „De jongens zijn zwaar onder de indruk.”
De kustwacht meldde iets na half één dat de bemannning door de reddingboot veilig aan wal is gebracht. Controle door een ambulance bleek niet nodig. Een vaartuig van de kustwacht, de Alp Ace, is onderweg naar het wrak van de UK 171 om daar de scheepvaart in de buurt op de hoogte te houden.
De oorzaak van het ongeval is ook voor de kustwacht onbekend. De kustwacht doet daar zelf geen onderzoek naar. „Dat wordt indien nodig door andere instanties gedaan”, aldus de kustwacht. De kotter is gezonken, meldt de kustwacht.
Dinsdagavond bleek dat een vrachtschip in de Duitse Bocht, ten noorden van de Duitse Waddeneilanden, containers heeft verloren. Of het ongeval met de Urker kotter daar een relatie mee heeft, kan de kustwacht niet zeggen.
De UK 171 wordt op last van Rijkswaterstaat zo snel mogelijk gelicht, bevestigt verzekeraar Hans Juch, eigenaar van John P. de Wit Assurantiën uit Stellendam. De drijvende bok Cormorant van bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen is in de loop van woensdag op weg gegaan en verwacht donderdag te arriveren bij het wrak. “We hopen de UK 171 nog voor het weekeinde te lichten. Het is voorlopig nog gunstig weer”, zegt Juch.
De verzekeraar hoopt meer duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van het ongeval. “Als het schip bijvoorbeeld achter een container is blijven haken, kunnen we misschien wat verhalen”, zegt hij.
Dat dit een mogelijkheid is, wil hij niet uitsluiten. Hij wijst erop dat enkele van de 345 containers die begin januari 2019 ten noorden van de Waddeneilanden van het reusachtige containerschip MSC Zoe spoelden, nog steeds niet gevonden zijn.
Wat er met de UK 171 gaat gebeuren, is aan de eigenaars, zegt Juch.