De Finse appmaker Rovio, bekend van het spelletje Angry Birds, heeft donderdag een harde landing gemaakt op de beurs in Helsinki. Het technologiebedrijf, dat pas sinds kort een notering heeft, kwam met teleurstellende resultaten over het afgelopen kwartaal.
Rovio behaalde in de maanden juli tot en met september een omzet van 70,7 miljoen euro, ruim 40 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar dat vertaalde zich niet in meer winst omdat het hoge kosten moest maken om nieuwe gebruikers aan zich te binden. De operationele winst daalde met ruim twee derde naar 1,6 miljoen euro.
Topvrouw Kati Levoranta noemde de afname van de winstgevendheid „voorspelbaar” gezien de al eerder aangekondigde investeringen in toekomstige groei. Beleggers toonde zich evenwel onaangenaam verrast. Rovio verloor tijdens de ochtendhandel bijna een vijfde van zijn beurswaarde. Het aandeel was 9,56 euro waard, tegen 11,50 euro bij de beursgang eind september.
De gang naar de beurs leverde Rovio zo’n 30 miljoen euro aan nieuw kapitaal op om te investeren in onder meer nieuwe spelletjes. Het bedrijf bestaat sinds 2003, maar teert eigenlijk sinds de introductie van Angry Birds in 2009 vrijwel uitsluitend op het succes van dat populaire spelletje.
Een structurele bron van inkomsten was dat aanvankelijk niet, omdat spelers maar één keer betaalden voor de app. Bij gebrek aan een opvolger zag Rovio vervolgens de omzet sterk terugvallen. De laatste tijd gaat het wel beter, doordat het bedrijf spelers nu per maand laat betalen. Ook de inkomsten uit een tekenfilm helpen mee.
Voor heel 2017 gaat Rovio ervan uit dat naast de omzet ook de brutowinst aanzienlijk zal toenemen. Maar het duurt volgens Levoranta wel acht tot tien maanden voordat de investeringen uit de afgelopen periode zijn terugverdiend.