Ds. W. A. Zondag geeft wijze lessen van „professor Agur” door
„Professor Agur omschrijft zich in Spreuken 30 als iemand zonder mensenverstand.” Ds. W. A. Zondag noemde dat donderdagavond „een opmerkelijke belijdenis” voor een wijsheidsleraar.
De predikant van de gereformeerde gemeente te Woerden sprak op de tweede avond van de cursus Geestelijke Vorming in de Rehobothkerk te Sommelsdijk voor ongeveer honderd belangstellenden over het onderwerp: ”Lessen van professor Agur”, naar aanleiding Spreuken 30.
Agur zegt in dit hoofdstuk van zichzelf dat hij „onvernuftiger is dan iemand, dat hij geen mensenverstand heeft en wijsheid noch wetenschap der heiligen heeft gekend.” „Wat een opmerkelijke belijdenis van een wijsheidsleraar; een professor die van zichzelf zegt hij dom is”, aldus ds. Zondag.
„Is het geen valse bescheidenheid door zo te denken over het missen van verstand?” vroeg iemand aan het eind van de avond. Volgens de predikant kwam Agur tot deze relativering omdat hij door de Heilige Geest is onderwezen en zo een les kreeg in zelfkennis. „Kennis over wie hij was voor de heilige en reine God.”
Agur gaat in op het belang van Gods Woord en van het gebedsleven. Volgens ds. Zondag bad Agur in lijn met het gebed dat Jezus Zijn discipelen leerde. „Hij vroeg om het dagelijkse brood en om vergeving van schulden.” Ook wijst Agur op achterklap, volgens ds. Zondag de grootste zonde in de gereformeerde gezindte.
Agur spreekt in raadsels en doet dat in beelden uit de natuur, zei ds. Zondag in een bloemlezing uit Agurs werk. Het gaat daarbij om onverzadigde begeerten à la ”rupsje nooit genoeg” en om voorbeelden die te wonderlijk of voor Agur onbegrijpelijk zijn, zoals de weg van een arend in de lucht, van een slang op een rots, van een schip in de zee en van een man bij een maagd. „Voorbeelden die als gemeenschappelijke noemer hebben dat ze geen sporen nalaten”, aldus ds. Zondag.
Dan volgen vier voorbeelden die samen het thema ”onverdraaglijk” illustreren, zo liet ds. Zondag zien. Daarin gaat het om een knecht die regeert, om een dwaas die van brood verzadigd is, om een hatelijke vrouw die trouwt en om een dienstmaagd die erfgename is van haar vrouw. Agur spreekt hier over zaken die tegen de heersende orde ingaan, aldus de predikant. Een slaaf hoort niet te regeren, een dwaas hoort geen overvloed aan brood te hebben. Moet een hatelijk vrouw, die nooit een aardig of een meelevend woord voor een ander heeft, gaan trouwen? Moet een slavin erfgenaam worden van het goed van haar meesteres? „Het zijn dingen die in strijd zijn met een grondbeginsel als rechtvaardigheid. Daarom roepen ze innerlijk verzet op”, aldus ds. Zondag.
Agur neemt de Bijbellezer ook mee naar het dierenrijk. „Opmerkelijk is dat hij de kleinste dieren op aarde noemt die toch wijs zijn: de mieren, de konijnen (klipdassen), de sprinkhanen en de spinnenkoppen. De mieren bereiden hun spijze in de zomer, de klipdassen zijn vluchtdieren, de sprinkhanen verdelen zich in hopen en de spinnenkop is in de paleizen van de koningen te vinden.” Ds. Zondag: „Net als Salomo en de psalmisten mogen we met Agur lezen in het boek van de natuur. Daarin liggen rijke lessen over wijsheid. Dieren en planten vertellen ons hoe wij als mensen moeten leven voor de Heere én met elkaar.”
De cursus Geestelijke Vorming is een initiatief van de hersteld hervormde gemeente Middelharnis/Sommelsdijk en de christelijke gereformeerde kerk Middelharnis.