Dekker: Onderwijs in burgerschap moet beter
Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil dat scholen meer aandacht besteden aan de democratische rechtsstaat en gelijkheidsbeginselen, zoals de vrijheid van meningsuiting. De bewindsman zegt dat in reactie op een inspectierapport dat maandagmorgen werd gepresenteerd.
Scholen in Nederland moeten hun burgerschapsonderwijs sterk verbeteren, stelt de inspectie. Pogingen om scholieren bij te spijkeren in typisch Nederlandse normen en waarden hebben onvoldoende uitwerking.
Scholen zijn verplicht aandacht te geven aan actief burgerschap en sociale integratie en diversiteit, maar doen dat weinig doelgericht, stelt de inspectie. Zo vertonen de activiteiten weinig verband en is er geen planmatige aanpak. Scholen formuleren vaak niet wat ze jongeren willen bijbrengen en hebben er dikwijls ook onvoldoende zicht op wat de leerlingen leren.
De inspectie pleit voor maatregelen. Ze concludeert dat scholen van goede wil zijn, maar er niet goed in slagen burgerschapsonderwijs vorm te geven, omdat de wettelijke opdracht vaag is.
„Scholen worstelen met dit soort onderwijs. Ze hebben behoefte aan meer houvast en duidelijkheid”, concludeert staatssecretaris Dekker. „Daarom gaan we in de wet vastleggen dat leraren in de klas aandacht moeten geven aan onze kernwaarden.”
„Identiteitsontwikkeling en het ontwikkelen van een moreel kompas zijn wat mij betreft net zo belangrijk als het bijbrengen van feitenkennis”, stelde de staatssecretaris vorige maand in deze krant. „Leerlingen leren wat goed en kwaad is. Leerlingen leren zich in te leven in de positie van anderen. Het onderwijs heeft een belangrijke taak in het overbrengen van onze Nederlandse kernwaarden. Daar mag wat mij betreft nog wel een schepje bovenop.”
Volgens Dekker is het vanwege toenemende tegenstellingen belangrijker dan ooit „glashelder te zijn over wat de norm is en waarom vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid zo’n centrale plaats innemen in onze samenleving.”
Het ministerie van Onderwijs werkt aan een lespakket. „Het moet de komende twee jaar zijn beslag krijgen. Het is nieuwe lesstof, dus daar gaat wat tijd overheen.” „Ik wil dat bij leerlingen doordringt wat het betekent Nederlander te zijn, in dit land te wonen en daar trots op te zijn”, zei Dekker dinsdagmorgen in De Telegraaf. „Dat dit een land is waar je kunt zeggen wat je wilt. Dat je zelf bepaalt hoe je eruitziet. Dat je een hoofddoek kunt dragen, maar die ook kunt afdoen.”