Commotie om promotiefilmpje Kerst NPO „onterecht”
De commotie rond een promotiefilmpje van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) vanwege het vermeende schrappen van het woord ”Kerst” is onterecht.
Dat meldde NPO-woordvoerder Arthur Schuitemaker vrijdag.
Het filmpje werd donderdag voor het eerst uitgezonden. Daarop is een aantal NPO-programmamakers te zien. Halverwege komt een jongeman met een oriëntaals uiterlijk binnen die meedoet aan het kerstmaal. De promo eindigt met ”December vieren we samen”.
De rapen waren gaar. Niet alleen de kritische site GeenStijl en de PVV, maar ook media als de Volkskrant en de NRC en mensen op de sociale media vielen over de NPO heen vanwege het ontbreken van het woord ”Kerst”.
De ophef ontstond volgens de woordvoerder doordat één krant ten onrechte aannam dat ”Kerst” is geschrapt om de multiculturele samenstelling van Nederland tegemoet te komen. De promo is echter bedoeld als een aanbeveling van alle programma’s rond het einde van het jaar.
Vrijdag startte een tweede promo van de NPO, speciaal gericht op Eerste en Tweede Kerstdag. Daarin komt het woord ”Kerst” wel voor, zegt Schuitemaker.
Blanke presentatoren
Vorig jaar ontstond ook commotie rond de kerstcommercial van de NPO. Toen waren er alleen blanke Nederlandse presentatoren te zien.
Nu zijn ook gekleurde personen en de gesuggereerde vluchteling erbij. „Daar hebben we extra goed op gelet”, aldus Schuitemaker.