Kerk & religie
Internationaal directeur OMF: Kerk China groeit door integrale zending

De kerk in China groeit zo onstuimig omdat ze zending en discipelschap hoog in het vaandel heeft staan. Ook houdt ze zich bezig met de vragen van politiek en samenleving. Deze „integrale zending” is een breuk met haar verleden.

Van onze verslaggever
Patrick Fung, algemeen directeur van OMF International, sprak vrijdag in Amersfoort tijdens een symposium over ”Aziaten in de diaspora”.  beeld VidiPhoto
Patrick Fung, algemeen directeur van OMF International, sprak vrijdag in Amersfoort tijdens een symposium over ”Aziaten in de diaspora”.  beeld VidiPhoto

Dat betoogde Patrick Fung, algemeen directeur van de zendingsorganisatie OMF International, vrijdag in Amersfoort tijdens het symposium ”Aziaten in de diaspora, uitdaging voor de kerk in Nederland”. De bijeenkomst werd georganiseerd door de Neder­landse Zendingsraad (NZR) in samen­werking met OMF Nederland. Aanleiding was het afscheid van directeur ir. Willem van Dis van OMF Nederland, die eind dit jaar met pensioen gaat. Hij wordt opgevolgd door Maarten Kommers (38), die van 2008 tot 2016 voor de GZB (Gereformeerde Zendingsbond) in Peru werkte.

Fung, die in Singapore woont, sprak over de bijdrage van de groeiende Chinese kerk aan de wereldkerk. „China ver­andert zeer snel, met name in de steden. Er wordt verwacht dat er in 2030 ruim 1 miljard Chinezen in steden wonen. Het beeld dat zending zich vooral richt op plattelandsgebieden waar geen water en elektriciteit is, dateert van dertig jaar geleden. De overheid geeft nu de hoogste prioriteit aan de steden. Ook de kerken wordt gevraagd om na te denken over hun rol hierin.”

Rond 1951 waren er geen zende­lingen meer in China. Fung: „Ongeveer dertig jaar was er totaal geen invloed van de kerk op het land. De kerk overleefde echter en bloeide op. Twintig jaar geleden was er in China sprake van kerkplanting. Nu hebben Chinezen het over zendings­planting. Kerken komen bij elkaar om te bidden dat in 2030 God 20.000 zendelingen de wereld in stuurt. Dat is hun grote ambitie.”

De laatste twintig jaar was er een explosieve groei van de Chinese kerk naar meer dan 100 miljoen christenen. Het is opvallend hoe breed beschikbaar het Woord is, aldus Fung. „Bijbelsmokkel is verleden tijd. God opende de deur voor een eigen Bijbeldrukkerij 
in 1987. Die heeft inmiddels 
74 miljoen Bijbels voor China en 76 miljoen exemplaren voor de rest van de wereld gedrukt.”

De Chinese kerk is vooral gegroeid door het concept van „integrale zending.” „Sinds het communisme heeft de Chinese kerk alleen het Evangelie verkondigd en hield zij zich niet bezig met staat en politiek. De kerk in China komt echter steeds meer tot de ontdekking van de volheid van het geloof. God is Heer van alle volken en van de gehele schepping. Dat impliceert ook inzet voor gerechtigheid en zorg voor schepping en samenleving.”

Tegen tweedeling

Prof. dr. Dorottya Nagy, hoog­leraar missiologie aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU), sprak over migratie vanuit missiologisch perspectief. Prof. Nagy wil de tweedeling in migranten en niet-migranten doorbreken. „De twee categorieën zijn een eigen leven gaan leiden, zodat er zelfs gesproken wordt over migrantenkerken en niet-migrantenkerken. Mijn ervaring is dat als we met elkaar in gesprek gaan, de verschillen verdwijnen.”

Wil er een zinvol gesprek over migratie komen, dan is een ander taalgebruik nodig, aldus prof. Nagy, die een pleidooi voerde voor een scheppingstheologie. „God schiep de mens uit liefde. Hij heeft de mens lief, die zijn medemens dient lief te hebben. Ik ontmoet in de migrant een mens die net zo is als ik. Hij is in ieder geval nooit te reduceren tot een politiek label.”

Dr. A. S. van der Lugt, vrijgemaakt predikant in Delft, belichtte het Delft Project in zijn woonplaats, gericht op het toe­rusten van internationale studenten. Zo zijn er interculturele avonden, excursies, een Alpha-cursus en kerkdiensten (Engelstalig).

Dr. J. D. Wassenaar, hervormd predikant te Hellendoorn, sprak over het thema vreemdelingschap. Hij wees erop dat juist de migrantenkerken de vreemdelingschap aan den lijve ervaren. „Daar kunnen de autochtone Nederlandse kerken nog wat van leren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer