Groen & duurzaamheid

Woord en Daad stapt in wereld van energie met eigen label

Een nieuw energielabel onder de naam ”Vandaag energie” is dinsdag gelanceerd op de familiedagen in Gorinchem. Het initiatief, dat zich net als energiecollectief Gezinsenergie en het label SamSam richt op de gereformeerde gezindte, komt van stichting Woord en Daad. En dat is op z’n minst opmerkelijk.

Evert Barten
18 October 2016 19:06Gewijzigd op 16 November 2020 07:40
Straatbeeld in Burkina Faso. beeld RD, Sjaak Verboom
Straatbeeld in Burkina Faso. beeld RD, Sjaak Verboom

Niet eerder begaf Woord en Daad zich zo nadrukkelijk op het ondernemersvlak. Toch ziet directeur Jan Lock deze stap niet zozeer als een noviteit, maar meer als een uiting van de nieuwe strategie van de stichting. „We werken steeds meer bedrijfsmatig en willen daarom ook onze projecten zo dicht mogelijk bij bijvoorbeeld ondernemers brengen. Daardoor zitten we veelvuldig met hen om de tafel. Zo ook met een ondernemer die in de energiesector zit. Ik vroeg hem in juni of we zelf niet een label konden gaan voeren. Binnen een kwartier hadden we een plan klaar.”

Afgelopen weken stonden er advertenties in het Reformatorisch Dagblad die lezers ertoe oproepen over te stappen op Vandaag energie. „U bespaart op kosten voor gas en stroom dankzij groene energie. De volledige winst van Vandaag energie gaat naar zonnepanelen voor projecten van Woord en Daad in Afrika”, zo luidt te tekst.

Uit de advertentie blijkt niet dat het om een actie van Woord en Daad gaat. „We wilden mensen eerst attent maken op het bestaan ervan”, legt Lock deze strategie uit. „Vanaf vandaag is het mogelijk om daadwerkelijk over te stappen en zullen we specifieker worden in de uitingen.”

Leverancier

Woord en Daad wordt géén leverancier, benadrukt Lock. „Daarvoor hebben we afspraken gemaakt met ServiceHouse. Wij bieden slechts aan. ServiceHouse koopt duurzaam opgewekte energie in tegen aantrekkelijke tarieven en tussen hen en de klant zit alleen Woord en Daad. Mensen die zich bij ons aansluiten, worden dus klant bij ServiceHouse. De inkomsten die we uit deze samenwerking krijgen, zetten we in voor een energieproject in het Afrikaanse land Burkina Faso.”

Juist die koppeling is voor Lock belangrijk. „Als klanten op deze manier energie kopen, bieden ze tegelijk toegang tot elektriciteit voor mensen op het platteland van Burkina Faso. Zij zijn daar nu van verstoken. Zo verbinden we mensen met mensen en snijdt het mes aan twee kanten. Bewustwording, daar gaat het om. En dan moeten de lijntjes zo kort mogelijk zijn. Mensen betalen voor duurzaam opgewekte stroom, en de winst hiervan investeren we direct in zonnepanelen voor een school in Burkina Faso.”

Sinds enkele jaren zijn energiecollectief Gezinsenergie en energielabel SamSam actief in de gereformeerde gezindte. De laatstgenoemde werkt heel zichtbaar samen met goede doelen. Klanten kunnen zelf bepalen welk doel ze willen steunen. Bij Gezinsenergie is de link met Woord en Daad minder duidelijk, maar hij is er wel.

Niet leuk

Lock is niet bang dat Vandaag energie als een concurrent wordt gezien. „Mensen krijgen er een extra keuze bij. Wil je met je energierekening een goed doel steunen? Dan kan dat nu ook heel direct via Woord en Daad.” Toch kan Lock zich voorstellen dat Gezinsenergie de komst van Vandaag energie niet leuk vindt. „We hadden graag op voorhand met hen overlegd, maar daar kwam het helaas niet van.”

Gijsbert Kamerman, directeur van Gezinsenergie, noemt de stap van Woord en Daad opmerkelijk. „Het heeft ons verrast. De advertentie was erg anoniem, zodat we eerst alleen maar konden gissen wie hier achter zat. Uiteraard staat het iedereen vrij om zich op de energiemarkt te begeven, maar ik hoop wel dat Woord en Daad goed weet wat ze doet. De energiemarkt heeft zo zijn eigen dynamiek. En tot nu toe heeft de stichting zich afzijdig gehouden van commerciële activiteiten, maar hiermee gaat voor mijn gevoel wel een wissel om.”

Besparen

Een deel van de winst van Gezinsenergie gaat óók naar een Woord en Daadproject in Burkina Faso, maar daar profileert het bedrijf zich niet mee. „Ons primaire doel is mensen te laten besparen op hun energierekening. Daarom zijn wij steeds in onderhandeling met leveranciers. SamSam en Woord en Daad hebben een vaste leverancier waar ze een contract mee hebben. Dat zijn dus geen collectieven. Dat een deel van onze winst naar een goed doel gaat, is mooi meegenomen.”

Nu Woord en Daad een concurrent in de benen helpt, is het nog maar de vraag of Gezinsenergie Woord en Daad blijft steunen. Kamerman wil niet voor de muziek uit lopen, omdat na deze week een overleg met Woord en Daad gepland staat. Wel zegt hij dat er „wekelijks aanmeldingen binnenkomen van andere goede doelen die willen aanhaken. Keuze genoeg dus.”

Traditionele kloof

De initiatiefnemer van SamSam, David Jan Kleppe, omarmt het initiatief van Woord en Daad. „De stichting zet zich net als SamSam in voor het bestrijden van armoede wereldwijd. Deze ontwikkeling is voor mij een bewijs dat de traditionele kloof tussen goede doelen en bedrijven langzamerhand aan het verdwijnen is.”

Kleppe ziet Vandaag energie dan ook niet als concurrent. „We werken aan een gemeenschappelijk doel. Elke bijdrage op dit vlak zal ik van harte aanbevelen. Als SamSam zullen we Woord en Daad blijven steunen.”

Wel is Kleppe, net als Kamerman, benieuwd hoe Woord en Daad zich staande gaat houden in deze markt. „Het aanbieden van energiecontracten is voor een goed doel niet de makkelijkste weg om fondsen te werven. De energiemarkt is complex en concurrerend. Voor een maatschappelijke instelling zal het daarom een uitdaging zijn om hier voet aan de grond te krijgen. Denk aan het opzetten van een professionele overstapservice.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer