Schiphol blijft binnen vereiste geluidsnormen
Luchthaven Schiphol is dit jaar voor het eerst binnen de in 1997 ingevoerde geluidsnormen gebleven. Vorig jaar legde minister Netelenbos (Verkeer) Schiphol een boete op van 5 miljoen gulden omdat de geluidsnorm werd overschreden.
Dat het Schiphol nu eindelijk wel is gelukt om binnen de norm te blijven, komt volgens de luchthaven door de goede samenwerking van vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen, de Luchtverkeersleiding Nederland en andere betrokkenen. Een comité waarin deze instanties vertegenwoordigd zijn, volgt de geluidsbelasting rond Schiphol op de voet.
Hierdoor kan het gebruik van de landingsbanen tijdig worden bijgestuurd om overschrijdingen te voorkomen. Dit werd vooral gedaan in het begin van het gebruiksjaar 2001 (dat van 1 november 2000 tot en met 31 oktober 2001 liep), toen de wind lange tijd uit een ongunstige hoek kwam.
Het comité wist ook het aantal ongeplande nachtvluchten terug te dringen. In het afgelopen gebruiksjaar werden circa 12.600 nachtvluchten uitgevoerd. Dat zijn er ruim 280 minder dan het jaar daarvoor.
Opvallend is dat het totaalaantal vluchten in 2001 bijna 5000 hoger lag dan het jaar daarvoor, toen Schiphol er niet in slaagde binnen de geluidsnormen te blijven. Er werden 419.800 vluchten geregistreerd, terwijl was uitgegaan van een maximum van 436.700.
Aanslagen VS
De belangrijkste oorzaak van dit verschil tussen verwachte en werkelijke aantallen ligt in de economische teruggang, die al in de eerste helft van dit jaar merkbaar was. Daardoor hebben veel luchtvaartmaatschappijen geen gebruikgemaakt van al hun “slots” (stijgingen en landingen). De aanslagen in de Verenigde Staten hebben volgens Schiphol weinig invloed gehad op het achterblijven van de groei van het aantal vluchten.
Het aantal woningen rond Schiphol dat last heeft vliegtuiglawaai, bleef met 9670 binnen het toegestane aantal van 12.000.