Directeuren, investeer in de relatie met je bestuur
Een basisschool vaart wel bij een directeur die het bestuur waardeert en informeert, reageert P. Wiegel.
Wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten. In reactie op artikel van P. W. Moens en drs. L. N. Rottier over het directeurentekort in het reformatorisch basisonderwijs (RD 27-2) roept F. A. van Hartingsveldt besturen ertoe op om zuinig te zijn op hun directeuren (RD 2-3). Uitgedaagd door deze artikelen wil ik een oproep doen aan directeuren om te investeren in een goede relatie met het schoolbestuur. Wij staan immers samen voor een heel mooie opdracht. Wij willen onze leerlingen vormen en toerusten voor een plaats in de maatschappij. Als we met elkaar vanuit deze drie perspectieven bouwen aan een schoolorganisatie, kunnen we onder de zegen van de Heere wat moois bereiken.
Als basisschooldirecteur heb je inderdaad een veelomvattende en complexe functie. Je bent eindverantwoordelijk op allerlei gebied: financiën, arbo, onderwijs, organisatie, personeel en formatie, beheer, identiteit et cetera. Tegelijkertijd is het een veelzijdige en kleurrijke baan met veel vrijheden. Het ene moment ben je in gesprek met een arbodeskundige en vijf minuten later troost je een huilend kind. Dan heb je weer een bespreking bij de gemeente, dan intervisie met collega-directeuren. De avonden worden vaak gevuld met besprekingen met bestuur, raad van toezicht of medezeggenschapsraad.
Geen twee dagen zijn hetzelfde. Je moet overal kaas van gegeten hebben. Als je van je vak houdt, is het erg mooi om op al deze terreinen het goede te zoeken voor de school, het team en de kinderen.
Kritische vriend
Hoe kan deze mooie praktijk versterkt worden? Bestuurders hebben behoefte aan relevante informatie. Zij zijn een noodzakelijke tegenkracht voor directeuren. Het is dan de kunst om in goede harmonie met bestuurders af te stemmen wat zij willen en moeten weten.
Er bestaat hiervoor geen vastomlijnd concept waar we jaren mee vooruit kunnen. Het onderwijs is altijd in beweging. Maar als er een basis ligt van vertrouwen en samenwerking, komt de school vooruit. Directeuren kunnen dat bevorderen door hun zaakjes voor elkaar te hebben en open te verantwoorden waar ze mee bezig zijn. Dat geeft bestuurders de gelegenheid om vanuit de eigen positie als kritische vriend vragen te stellen, te sparren en waar nodig tegengas te geven.
We mogen ook wel onderstrepen dat de meeste bestuursleden ouders zijn die van buiten het onderwijs hun vrijwillige bestuurstaak vervullen. Naast hun gewone baan wordt er iedere keer weer een beroep op hen gedaan om zich een mening te vormen over voor hen vaak ingewikkelde materie. Directeuren moeten daar waardering en begrip voor hebben. Zij zitten als professionals goed in de materie, die voor bestuurders vaak onbekend en lastig te ‘vertalen’ is. Ga uit van elkaars positieve bedoelingen en vul de eigen verantwoordelijkheden op basis daarvan in.
Bidden
In het onderwijsveld zien we mooie bewegingen. VGS en Driestar educatief ondersteunen de aangesloten scholen op onderwijskundig en beleidsmatig gebied. We mogen blij zijn met deze professionele organisaties die besturen en directies helpen de juiste koers te varen.
Naast het persoonlijk putten uit de Bron moeten wij ook niet vergeten om voor elkaar te bidden. Bidden voor en met de kinderen, voor het bestuur, de directie, het team en de ouders, maar ook voor de organisaties die onze scholen dienen. Onze scholen zijn biddend opgericht en dienen ook biddend in stand gehouden te worden.
De auteur is directeur van de Eben-Haëzerschool te Elspeet.